HTML

 

Rutinból nyílik az ember zsebében a bicska, mikor meghallja a MÁV, VOLÁN, vagy éppen a BKV tervezett áremeléseit. Ilyenkor mindig kiderül, hogy a „szakmailag indokolt” 16 százalék helyett, - figyelembe véve a lakosság teherbíró képességét – nagykegyesen megelégszenek a 11%-os kompromisszumos tarifaemeléssel. Jessz, hogy egyem azt a szociálisan érzékeny szíveteket… Mi a lakosság, természetesen szívesen vállaljuk a többletterheket, hiszen látjuk a folyamatos fejlesztéseket, a korszerű, és mindig tiszta járműveket, az alkalmazottak kiváló hozzáállását, valamint az évek óta folyamatosan javuló minőséget a szolgáltatásban, és ez megéri részünkről is az áldozatvállalást, ugye.
Fejlesztés nincs, a gázolaj alig, vagy egyáltalán nem lett drágább, a melósnak nem emelkedett a bére, a járatok ritkulnak, de az infláció háromszorosát húznák a jegyárakon…
 

 (Az előző év azonos időszaka = 100,0)

Úgy felhúztam magam a hír hallatán, hogy felcsattogtam a KSH honlapjára, kicsit vizsgálódni infláció és árak tekintetében. Az alábbi táblázatban a 2009. július, augusztus, szeptember, illetve október havi inflációs számokból szemezgettem néhányat. Itten láthatod, hogy az előző év azonos időszakához képest mennyivel nőttek az árak az adott termékek, szolgáltatások körében (az októberi számokat vettem alapul). Látható például, hogy a kaja alig (+2,8 %), a ruházati termékek gyakorlatilag egyáltalán nem (0,6%) lettek drágábbak, és még a tartós fogyasztási cikkek is csak 5%-kal kerülnek többe, mint tavaly ilyenkor. A táblázat egyhangú, a néhány százaléknyi növekedések között szkrollozhatsz, egészen a szolgáltatásokig, ott viszont hirtelen előkerülnek a kétszámjegyű változások. Hmm..

No, Pistike mi a közös ezekben a szolgáltatásokban? Igen, okos vagy, valóban hatósági áras mind, kivétel nélkül. Vízdíj +11.6, csatorna +11.5, helyi tömegközlekedés +11.3, szemétszállítás +16.6 (!).
 
Az élet (a gazdaság) összes terültére igaz, hogy alig változtak az árak (1-5%), ez alól csak azok a területek, szolgáltatások képeznek kivételt, amelyekben az állam, vagy az önkormányzat bír ármeghatározó szereppel, mert ott mindjárt kétszámjegyű a változás mértéke. No, ezt magyarázza meg nekem valaki! Piaci környezetben, a közlekedési szolgáltatások 3.7%-kal drágábbak, de a helyi tömegközlekedés 11.3%-kal kóstál többet, mint tavaly. Idén a víz és a kaki is csak 11%-kal több forintért hajlandó (le)folyni a tavalyi csőben. Érdekes sztori.
 
Ha van kedve valakinek, számoljon már utána, hogy ha az állam nem rabolna ki minket intézményesített eszközökkel, és valóban csak az indokolt mértékben emelne árakat, akkor mennyi lenne a tényleges influációnk?! :)

 

Címkék: gazdaság infláció áremelés jegyár

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pilu.blog.hu/api/trackback/id/tr811585915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

individuum 2009.12.10. 15:51:50

Ezek szerint elsősorban a kormányzat gerjeszti az inflációt.

Melyik akasztanivaló is mondta: "nincs az a szociális juttatás/béremelés, amit ne tudnánk elinfálni". Talán a Bokros volt?

Az ország gazdaságának "felelősei" a számaid alapján azóta sem tudtak semmi más okosságot kitalálni.

Kivlov 2009.12.10. 21:00:16

főbe kéne lőni a döntéshozókat. rég főbe kellett volna.
Ahelyett, hogy a kedvezményeket irtották volna, megint azt sarcolják, akiről már 200 bőrt húztak le eddig is, de még a 201.-et is le akarják.
És még van képük csodálkozni, hogy az emberek nem akarnak adót fizetni...

rolika 2009.12.14. 09:27:50

Nem tudtad, hogy közelítjük a nyugat-európai árszínvonalat? Csak az a baj, a bérszínvonal nem követi...
süti beállítások módosítása