HTML

10.
március

Bagóháború

Pilu  |  49 komment

Már nem is merek utánaszámolni, hogy hány éve szívom ezt a vackot. Büdös, iszonyatosan drága és rombol. Ráadásul felmenőim között többen érintettek daganatos betegségekben, így elmondhatom, hogy két kézzel fogom azt a fejszét, amivel magam alatt vágom a fát. A legrosszabb az egészben az, hogy tudatos énem tökéletesen tisztában van az összes (mellék)hatásával, de nem tudom letenni. Többször próbáltam, de nem megy. Nyilván most a leszokott kartársak joggal mondják, hogy csíra vagyok, de ez van. Bár első kanyarban legyintünk rá, de ha a drogokat addiktív hatása szerint osztályoznánk, - nagy valószínűséggel - dobogó közeli helyen végezne a cigi. Nemrég beszéltem egy dohányos cimborámmal, akinek néhány éve igen komoly alkoholproblémái voltak, de egy féléves rehab után végleg letette a szeszt. Az ő szájából a következő mondat hangzott el: „világ vicce, hogy a szeszről lejöttem, de erről a szarrol nem tudok”... Elgondolkodtató, mint ahogy a szomszédom véleménye is, aki csak annyit fűzött megjegyzésként a bagókérdéshez: „öt éve nem nyomom, de bármikor képes lennék egy ültő helyemben elszívni egy egész dobozzal”. Erről eszembe jutott az a hernyóval kapcsolatos örökérvényű megállapítás, miszerint abbahagyni lehet, de leszokni róla soha. A cigi is drog, és nem úri huncutság, mint ahogyan azt a propaganda beállítani szíveskedik. 

Nem sajnáltatni akarom magam, de a dohányzásellenes háború tűzszünetében azért megjegyeznék egy-két apróságot:

 
1, Nem jókedvemből szívom, hanem azért, mert nem tudok róla leszokni. Tudatom felfogja, hogy cselekedetem káros, de ezzel mégsem vagyok képes felhagyni. Függő vagyok, és ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy fizikai, avagy pszichés függésről beszélünk, hiszen az eredmény ugyanaz. Beteg vagyok, nem bűnöző. Nem elkövető, hanem áldozat. A leszokás érdekében pedig nem üldözésre, hanem segítségre van szükségem!
 
 
2, Még mielőtt morálisan a drogdíler kategóriába sorolna képmutató társadalmunk, hadd emlékeztessek mindenkit arra az aprócska tényre, hogy (az első slukk) anyagomért nem egy sötét aluljáró félhomályba burkolózott, törvényen kívüli pusheréhez mentem, hanem egy élelmiszer áruház polcáról vettem le. A társadalom nyomta a pofámba, mert ez akkor menő, és az állam számára kurva jövedelmező volt. És tegyük hozzá most is az. A benzinkúton, a pénztárnál egy két négyzetméteres felületen tolják arcomba a szép, színes cigis dobozokat. Nem illegális forrásból szerzem be a drogom, hanem az állam által zárjegyezett szart veszem ott, ahol a reggelimet is.
 
 
3, Tényleg szívből örülök, hogy a politikai döntéshozók agyáig eljutott a változtatás kényszere/igénye, de jelezném: a jelenlegi módszerek hibásak, mert a dohányzás elleni háború célkeresztjébe nem a dohányost, hanem a dohányzást kellene állítani! Tudom, hogy a „Tilos a dohányzás” tábla elhelyezése a legegyszerűbb módja a kollektív lelkiismeretünk tisztára mosásának, de ezzel nem a káros szokást, nem a drogot, hanem a drogost emeljük kínpadra, azaz az áldozatot büntetjük.
 
 
4, A dohányzásellenes háború jelenlegi egyetlen fegyvere nem más, mint a történelemkönyvekből már jól ismert ellenségkép-generálás, amellyel a nemdohányzó többséget szembeállítják a dohányzó kisebbséggel, akiket nem mellesleg külső ismérvei alapján is könnyű megkülönbözetni a „tisztáktól”, hiszen bagó lóg a szájukban. Ismerős a recept? A náci propaganda és a mostani dohányzásellenes kampány ugyanarra a módszerre épít: külső jegyek alapján beazonosítható (vélt) ellenség(kép) generálása.
 
 
5, A társdalom/állam jelenleg ellenséget lát bennem, hiszen nem mellettem harcol a betegségem ellen, hanem éppen ellenem vív háborút. A megállótól pár méterre rágyújtva, a „tiszták” gyilkos tekintetével kell szembesülnöm, holott az általam (a dohányzásom révén) befizetett adónak ők is éppen úgy haszonélvezői (voltak), mint maga az állam. A tárdalom adta a számba, a társadalom a fő haszonélvezője drogfogyasztásomnak, most mégis ők állítanak pellengérre, miközben fizikailag és anyagilag is én vagyok elszenvedője a káros szokásomnak! Ezhogyvanez?
 
 
6, Ha egy morálisan és racionálisan is elfogadható háborút indítanánk a dohányzás ellen, annak alapja a dohányosok és nemdohányzók egy oldalra való állítása lenne a mérföldköve. Ezen közösség számára kellene definiálni a közös ellenséget: a dohányt, a dohányzást. Ám ezzel gyökeresen ellentétes folyamatnak lehetünk tanúi mostanság, mert most aki szív az rossz, aki tiszta az jó. Egy olyan - hatékony, és erkölcsileg is megalapozott – háborúnak, melynek célja valóban a dohányzás visszaszorítása, annak alapja a KÖZÖS, pozitív ösztönzésre kell építenie. Nem az ellenséggenerálásról, nem a büntetésről, és főleg nem a bűnösnek kikiáltott áldozat megkövezéséről kellene szólnia!
 
Kriminalizálás és eretnekégetés helyett, tán’ más módszerek alkalmazásával is lehetne operálni:
 
- Az a dohányos, aki orvos által igazoltan „lejött” a cigiről, tárgyi évben X% SZJA-kedvezményt kap.
- Az a kereskedelmi egység, amelyik vállalja, hogy többé nem forgalmaz dohányterméket, XY adójának felét elengedjük.
- Az a cég, mely vállalja, hogy munkahelye és kollégái dohányzásmentesek, smittpálos bögrét kap karácsonyra.
- Az a körzeti orvos, aki a legtöbb betegét szedi le a bagóról, Felcsúton kap nyaralótelket.
- Satöbbi-satöbbi…
 
Persze, ezek légből kapott ötletek, de jól mutatják a kérdés megközelítésének másságát. Talán emberibb, és talán hatékonyabb is lenne amellett, hogy százszor fairebb, mint a jelenlegi, náci boszorkányüldözés.
 
 

 u.i: egy komment:

mrs. white:

Mint volt dohánygyári képviselő és volt dohányos talán érdekes szösszenettel szolgálhatok.
Két fajta dohányost különböztetünk meg:
A, A szocio-dohányos aki csak a társaság kedvéért dohányzik és magáért a tevékenységért. Magam is ebbe a körbe tartoztam és rendkívül könnyen leszoktam amint a megszokott körből kikerültem ahol a dohányzást végeztem. Igaz sose tartottam magam dohányosnak még akkor sem, amikor két csomagot elfogyasztottam.
B, A másik csoportnál a hosszú ideje való függőség és az akaratgyengeség miatt már ez jóval nehezebben megy, de van remény....

...Az indexen a napokban megjelent cikk szerint a hazai fogyasztás jelenleg 13 milliárd szál. Az én munkáságom alatt ez 20-25 milliárd között volt. A jelenlegi befizetett adótartalom durván 300 milliárd forint. Viszonyításként ehhez tegyük hozzá a nyugdíjjárulékok 12 év alatt felhalmozott 3000 milliárdját csak hogy érzékeljük a nagyságrendet. A LEGJOBB ÜZLET a magyar államnak. Egy dohányos minden híreszteléssel ellentétben töredéke költségbe van az államnak. Egyrészt a rák átlag fél év alatt elviszi, és nem kell a végelgyengülésig milliókat költeni egyéb öregkori betegségeire, valamint lényegesen kevesebb időt töltenek nyugdíjasként, ami tiszta haszon. Némi cinizmussal óriási tisztelettel kellene kezelni őket a társadalomnak és nagyon nagy cinizmussal pedig támogatni ebben az ország számára üdvös szokásukban.
Ja és csak még valami. Arról viszont sokkal kevesebb szó esik, hogy pl. egy Budapest szennyezettségű városban lakni sokkal rákkeltőbb, mint dohányozni, valamint ebbe a kategóriába tartozik a kismadarak papagájok tartása is, és hogy hab legyen a tortán a genetikai öröklődések is jobban befolyásolják a rákbetegség kialakulását mint a cigaretta. Tehát az emberek védelmében elsőként a környezetvédelmet kellene megoldani...

Címkék: dohányzás

49 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pilu.blog.hu/api/trackback/id/tr392727351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spontan · http://erdekessegek.info 2011.03.10. 19:24:51

A törvény célja elsősorban az, hogy a nemdohányzókat védje. A leszoktatás is fontos hosszú távú cél, de rövid távon az első lépés az, hogy minél kevesebb káros hatás érje azt, aki nem dohányzik.

Érthető a függőségre való hivatkozás, de ez nem lehet érv arra, hogy másnak is szívnia kelljen a füstödet. Erről szól a korlátozás.

2011.03.10. 19:41:25

Senki nem kényszerített arra, hogy rászokj! Te kezdted, a te bajod. csináld ott, ahol másokat nem zavarsz vele. Vélhetően amikor elkezdted akkor is tudatában voltál a következményeknek, bírkózz meg vele.

A dohányos, mint áldozat? Ez egy érdekes vicc. Kinek és minek vagy az áldozata?

Ejjnye Bejjnye 2011.03.10. 19:44:03

A galamboknak van egy érdekes szokásuk: állnak, vagy haladnak , odaszarnak ahol épp vannak. A dohányosok 99 százaléka is ezt teszi. Az hagyján, hogy nem érdekli, a füst kire száll, de a csikktől a legrövidebb időn belül megszabadul, és még akkor is a földre dobja/pöcköli/ejti, ha a kuka mellett áll. Pont mint a galambok. Vagy a kocsiból kidobja, mert elszívás után kosszá avanzsál, és inkább az utakat szennyezze már, ne a szép autót! És az az érdekes, hogy ez a galamblét nem iskolázottságfüggő.

Elcseszett nick 2011.03.10. 19:44:17

@spontan: Ez azért baromság, mert nem a kezdeményezés a rossz, csak felvetődik, hogy miért pont most? Miért pont így? Miért kell egymás ellen fordítani az embereket még valamiben? Miért nem volt ez fontos 1998-2002 között? Most kell egy kis extra népszerűség a többségtől? Akkor most védenek valakit, vagy csak terelik a témát? Persze, hogy mind kettő, így hihető. Ne magyarázza senki, hogy érdekli is őket, lásd pl. Kerényi Jánost.

Szak1 2011.03.10. 19:58:05

Egyetértek mondandód nagy részével, de az 5. pontban csak az érem egyik oldalát mutatod: valóban a nemdohányosok is épp élvezik a jövedéki adódat, de épp nem élvezik az eldobott cigidet a földön (vagy ha épp nem a tiedét, akkor a csikket eldobó 80%ét), sem a tizenöt év múlva bekövetkező tüdőrákos kezelésed árát.

Elcseszett nick 2011.03.10. 20:00:34

@dollarpapa: Konkrétan semmiben nincs igazad.
20-30 éve még senki nem mondta, hogy a cigi káros, rossz. Dohányzott mindenki mindenhol. Ma sem tudatosul (sajnos) az emberekben, hogy mennyire veszélyes, hiszen ott a boltban az eladó mögött. Csak kérni kell kapod. Hogy lehetne ez annyira káros, hiszen az állam démonizálja a rossz dolgokat, pl. kábítószer.
Az iskolában elmondják, hogy ha kipróbálod a hernyót, akkor véged, mutatnak néhány emberi férget, meg nyilatkozik néhány lejött hernyós, hogy ez milyen borzalmas is. A cigiről meg annyit, hogy azt mondják az rossz, de a kenyér mellé a kezedbe kapod. Leszokni meg majdnem olyan nehéz. Ez meg nem látszik annyira ennyiből.
Anyósom 18 éve nem gyújtott rá, de még mindig azt mondja, hogy dohányos.
Könnyű azt mondani a te bajod. Ez a legkönnyebb emberi hozzáállás. A dohányosok ugye leszarnak másokat, ezért rosszak. Na akkor te milyen vagy?

Én támogatom a dohányzás elleni harcot, de azt tegyük már ésszel, mert még mindig jobb tíz dohányos, mint egy hülye.

underthe 2011.03.10. 20:00:58

a nikotin a top, már ami a függőség okozást illeti. ettől függetlenül, erről is le lehet szokni. nekem tíz év bagózás után egy könyv elolvasásába került (Carr, Allen: Rövid úton leszokni a dohányzásról).

itt alapvetően nem mások indítják a "háborút" (ha egyáltalán), hanem már rég kialakult. a nem bagósok a bagósok ellen és fordítva, ez eddig is ugyanúgy létezett, mint amikor még nem akartak törvényt hozni a dohányzás ellen. nem gondolom, hogy ez a mostani "háború" új fordulatokkal gazdagítaná az alapvető ellentétet.

azt írod, hogy a társadalom adta a szádba a bagót. nem hiszem, hogy a társadalom ott állt melletted, csőre töltött konyhakéssel, te pedig kénytelen-kelletlen elszívtad életed első szál cigarettáját. Te voltál, aki nem mondtál rá nemet, hát úgy gondolom, nem másokat kellene okolnod azért, mert most nem vagy elég elhatározott.

azt is írod, hogy a leszokás érdekében nem üldözésre, hanem segítségre van szükséged. kértél már valakitől segítséget? erről nem szól az írás. ha nem, akkor az, amit leírtál, nem hangzik túl hitelesnek.
ha igen, akkor, ha tényleg akarod, előbb-utóbb úgyis sikerül leszokni.

sprenczl 2011.03.10. 20:04:58

Szar poszt, ócska érvekkel, de:
1. Átesett a ló túloldalára a sok álszent egészségbajnok. Ez a vegyipari konszernek által keltett hisztéria. (gyógyszer, tápszer, vitamin, "sport"italok, stb).
2. Igenis lehessen bizonyos helyeken dohányozni. Akinek nem tetszik, ne menjen be oda (pl. vendéglátóhelyek egy része).
3. Pipázni és szivarozni jó. Sokkal kevésbé káros mint cigarettézni (nem tüdőzik le, sokkal kevesebb területén éri a szervezetet, nem kerül a véráramba-tüdőbe) + sok szar élelmiszerhez képest sem veszélyesebb (kóla, "édesség", chips, stb.), amit gond nélkül zabálnak a nemdohányzók is. Füstjében is kevesebb a káros anyag (nincs teli adalékokkal+papír sem ég közben), különösen a natúr szivarok és pipadohányok esetén. Ettől függetlenül a sok tapló és szemető cigarettás megérdemel némi szigort, de nem kellene a pipázást és szivarozást egy kalap alá venni.
4. Ha igazán védeni akarják az egészséget, akkor tiltsák be a robbanómotoros autókat-buszokat (dízel, benzin), sokat javulna a közegészség. Az utóbbi 30 évben min. 40x szabadalmaztatták a víz/hidrogén motoros autót....Ezt valamiért nem lépik meg mégsem, ami igazán számítana.

Rézvirág 2011.03.10. 20:06:32

@Elcseszett nick: miért most? miért ezt? miért mindig ééééén??? - nézd, engem nem érdekel, hogy miért most, miért ezt, miért így. Mert részemről nem miértek vannak, hanem egy nagy sóhajtás: VÉGRE!!!! lehet politikailag ideologizálni, meg lenácizni érte, aki kitalálta, de ajánlom szíves figyelmedbe, hogy nem csak a dohányos szívja azt a füstöt, hanem az is ,aki mellette áll/vele egy térben tartózkodik, közvetlenül, _mindig_ hat rá. Nem áttételesen, mint az alkohol, amikor az alkesz ilyen meg olyan romboló hatással _lehet_ a környezetére, ráadásul kulturált alkoholfogyasztás is létezik, (és az alkoholfogyasztók között ők vannak többségben!) amikor senki meg nem sérül, még áttételesen sem. A ciginél nincs lehet, meg haésamennyiben, meg áttételesség, aki a dohányossal egy térben van, az szív. Közvetlenül és halálbiztosan és mindig. Az emberek a dohányos a buszmegállóban, a kávézóban, a kollégák, a pincérek, mindenki, mindig, aki a pöfékelő környezetében van. ha ezt BÁRKI, BÁRMIKOR, BÁRMIÉRT betiltja, csak annyit tudok mondani, hogy VÉGRE!!!!

Orbán Diktor (törölt) 2011.03.10. 20:09:52

poszter:"Ezen közösség számára kellene definiálni a közös ellenséget: a dohányt, a dohányzást."

Már megbocsáss, bazmeg, de a dohány nem magától füstöl. Hogy lenne már ellenségem a dohány? Át akarod mosni az agyam?

Haloványfény · http://halovanyfeny.wordpress.com 2011.03.10. 20:11:03

már megint egy hülye cigis, akinek nem tetszik, hogy ezentúl nehezebben fogja tudni károsítani saját és mások egészségét

Rézvirág 2011.03.10. 20:12:36

@Elcseszett nick: Nézd, nekem apukám, anyósom, apósom kb. 30 éve nem dohányzik, pedig előtte szívták rendesen, de egyik sem vágyakozik iránta, sőt, utálják a bagófüstöt. Rajtuk kívül még vagy egy tucat ilyet tudok mondani csak az ismerőseim között a szüleink korosztályából. ha végignézek az egyetemi évek alatt füstölgőkön, alig találok valakit, aki már vagy 10 éve le nem szokott volna. Ne állítsd be úgy, hogy életfogytig rab vagy, brühühü...ez csak kifogás. Fejet fel, nagy levegő, elhatározás, kitartás. Le kell tenni. Pont.

Orbán Diktor (törölt) 2011.03.10. 20:16:16

@sprenczl: Nem értelek, bolsi. Imádod Orbán Viktort, de a dohányosok pártján vagy? Ha nem teszik a törvény, akkor el lehet innen menni. Máskor szavazz a szocikra, azok a hülyék is a dohányosokat védik.
A robbanó motor meg nem dohányos, te kafferbivaly.

Sieg 2011.03.10. 20:16:24

Na, mielőtt nagyon elmennénk mártír irányba: NEM a dohányzás lesz tiltva, hanem a dohányzás olyan módja, amikor másokat is károsítasz. Óriási különbség.

A dohányzás továbbra is tökéletesen legális és szabad: amíg másokat nem zavarsz/károsítasz vele. Elég vicces, hogy az egyik legegészségtelenebb és legaddiktívabb (és legértelmetlenebb) drog a legális, míg a könnyebb műfaj főbenjáró bűn. Akkor is, ha másoknak nem ártasz vele.

A legviccesebb az egészben, hogy a dohányos, ha tudatják vele, hogy zavarja a többieket (akár "szigorú nézéssel"), sértve és kiközösítve érzi magát. A dohányzás annyira beépült a társadalomba, hogy egyszerűen eszébe sem jut a dohányosoknak, hogy nem az a normális, ha a más elviseli az addikciójának következményeit, hanem az, ha ő másokat nem terhel vele.

Attól még, hogy valaki nagyon szeret fingani, nem szükséges hozzá törvény, hogy zárt térben ne hódoljon szórakozásának. És nem hiszem, hogy kiközösítve érezné magát, ha rászólnak, ha mégis. A dohányos nem ilyen. Neki az a default, hogy mások viseljék már el. Talán eszébe sem jut, hogy zavarhat másokat. Nem tudom.

Baluci 2011.03.10. 20:17:50

Csak fogom a fejem és kacagok... Elképzelem a borsodi falvak, vagy a 8.kerület kiskocsmáit július 1-től. Aki él és mozog szivja a bagót a pia mellé. Majd pláne abbahagyják... Ja... Utóirat: kedves Rézvirág, ne aggódj fogják még az orrod alá fújni a füstöt! EZ MAGYARORSZÁG!!!...

Orbán Diktor (törölt) 2011.03.10. 20:21:29

poszter:"A benzinkúton, a pénztárnál egy két négyzetméteres felületen tolják arcomba a szép, színes cigis dobozokat. Nem illegális forrásból szerzem be a drogom, hanem az állam által zárjegyezett szart veszem ott, ahol a reggelimet is."

Ostoba. Én is vehetek legálisan kender kötelet a boltból, mégsem akasztom fel magam.

Rézvirág 2011.03.10. 20:21:30

@Baluci: nincsenek illúzióim ;-)
De biztató kezdet :-)

mrs. white 2011.03.10. 20:22:59

Mint volt dohánygyári képviselő és volt dohányos talán érdekes szösszenettel szolgálhatok.
Két fajta dohányost különböztetünk meg.
A, A szocio dohányos aki csak a társaság kedvéért dohányzik és magáért a tevékenységért. Magam is ebbe a körbe tartoztam és rendkívül könnyen leszoktam amint a megszokott körből kikerültem ahol a dohányzást végeztem. Igaz sose tartottam magam dohányosnak még akkor sem amikor két csomatot elfogyasztottam.
B, A másik csoportnál a hosszú ideje való függőség éa az akarat gyengeség miatt már ez jóval nehezebben megy de van remény. Mert édesanyám negyven év után az üveglapra teszem a kezem és azt mondom működjel egyik napról a másikra tette le. Ha nem látom nem hiszem el de így van. Ennek a költsége 5000 azaz ötezer forint volt.
Ennyit a leszokásról.
Az indexen a napokban megjelent cikk szerint a hazai fogyasztás jelenleg 13 milliárd szál. Az én munkáságom alatt ez 20-25 milliárd között volt. A jelenlegi befizetett adótartalom durván 300 milliárd forint. Viszonyításként ehez tegyük hozzá a nyugdíjjárulékok 12 év alatt felhalmozott 3000 milliárdját csak hogy érzékeljük a nagyságrendet. A LEGJOBB ÜZLET a magyar államnak. Egy dohányos minden hireszteléssel ellentétben töredéke költségbe van az államnak. Egyrészt a rák átlag fél év alatt elviszi és nem kell a végelgyengülésig milliókat költeni egyébb öregkori betegségeire, valamint lényegesen kevesebb időt töltenek nyugdíjasként ami tiszta haszon. Némi cinizmussal óriási tiszrtelettel kellene kezelni őket a társadalomnak és nagyon nagy cinizmussal pedig támogatni ebben az ország számára üdvös szokásukban.
Ja és csak még valami. Arról viszont sokkal kevesebb szó esik, hogy pl egy budapest szennyezettségű városban lakni sokkal rákkeltőbb mint dohányozni, valamint ebbe a kategoriába tartozik a kismadarak papagájok tartása is, és hogy hab legyen a tortán a genetikai öröklődések is jobban befolyásolják a rákbetegség kialakulását mint a cigeretta. Tehát az emberek védelmében elsőként a környezetvédelmet kellene megoldani a papagájok kiirtása már csak kézügyesség lenne. A genetikával nem nagyon lehet mit kezdeni de ezek után már jöhet is a cigeretta.

Orbán Diktor (törölt) 2011.03.10. 20:29:06

@Elcseszett nick: "Ez azért baromság, mert nem a kezdeményezés a rossz, csak felvetődik, hogy miért pont most? Miért pont így?"

Mert ehhez kétharmad kell. Képzeld, ha szockók jöttek volna elő ezzel: a narancsbolsik védték volna meg a magyarokat a gaz komenistáktól, akik az ősrégi magyar szokást akarják betiltani a zembereknek...

VME 2011.03.10. 20:31:16

@sprenczl: 4. Ha igazán védeni akarják az egészséget, akkor tiltsák be a robbanómotoros autókat-buszokat (dízel, benzin), sokat javulna a közegészség. Az utóbbi 30 évben min. 40x szabadalmaztatták a víz/hidrogén motoros autót....Ezt valamiért nem lépik meg mégsem, ami igazán számítana.

Ez ugye nem komoly? "Először ezt tiltsák be, és csak utána a dohányzást!" Kb. tökmindegy a sorrend.

Egyébként az autók károsanyag kibocsátását sokkal szigorúbban szabályozzák, mint 30 éve. Pl. az ólmozott benzin betiltása óriási eredmény volt. Azért is mennyien sírtak, hogy drágább, és új autót kell venni, biztos az autógyárak találták ki, nem is olyan veszélyes blablabla. Ja, persze.

pancel 2011.03.10. 20:32:04

Érdekes cikk, hétfőn volt egy hónapja, hogy abbahagytam a cigit, és kicsit másképp látom a világot...

1.) Aki nem szokik le az vagy nem akar, vagy ideológiát ácsol magának, hogy tulajdonképpen jó vagy hasznos amit csinál.

2. Én le tudtam tenni, Te is le tudnád ha TÉNYLEG AKARNÁD, és nem kifogásokat keresnél.

3. Az, hogy ott van a polcon még nem kötelez semmire, pláne nem arra, hogy levedd vagy levetesd oda magadnak!

4. Ezermillió (milliárd) módszer és segéd megoldás létezik arra, hogy leszokj a cigiről, szóval kár elmesélni, hogy senki nem segít.
Egyszerűen LUSTA VAGY leszokni a cigiről!
Ne felejtsd el, nekem is sikerült néhány doboz nyamvadt nikotintapasszal.

Beszéltem!

Orbán Diktor (törölt) 2011.03.10. 20:38:47

@mrs. white: "Igaz sose tartottam magam dohányosnak még akkor sem amikor két csomatot elfogyasztottam."

Ez érthető, hiszen a függőség nem az elfogyasztással, hanem a szívással alakul ki.

"Egy dohányos minden hireszteléssel ellentétben töredéke költségbe van az államnak."

Az rendben van, de esetünkben a nem dohányzók érdekeiről beszélünk, akiket meg kell védeni.

Elcseszett nick 2011.03.10. 20:57:37

@Rézvirág: Nem igazán értettél meg. Nem azt mondom, hogy nem lehet, nem kell letenni, hanem azt, hogy nem úgy kéne rástartolni egy jelenleg dohányzóra, hogy a te hibád, hogy elkezdted, és dögölj meg, meg egyébként is. Sokkal több kárt okoz az egymás elleni gyűlölködés, meg nem értés (mindegy milyen téren), mint akármennyi dohányos. Na ezt próbáltam elmagyarázni, hogy ebből is sikerült (mint manapság mindenből) kihozni ezt is, illetve felhasználni politikailag.
Szokjanak le a dohányosok a cigiről!
Szokjanak le az emberek a gyűlölködésről! Na ez a nehezebb szerintem.

jaegtoer 2011.03.10. 20:59:04

@Orbán Diktor:

"Az rendben van, de esetünkben a nem dohányzók érdekeiről beszélünk, akiket meg kell védeni. "

Komoly tévedés! Nagy ívben tesznek a a nemdohányzókra, mert titokban abban reménykednek, azért túl sok dohányzó nem teszi le a cigit. Csak a bírság alá vonható négyzetméterek mennyiségét növelték. Maradjunk ennyiben.

Dour 2011.03.10. 20:59:07

@spontan:
Van kocsi? Neked is leírom.
Miért kell a pöfögésed másnak szívni? Óránként csak alapjáraton min. 800 litert?

karikaV43 2011.03.10. 21:00:23

@Elcseszett nick: bocs 20éve a szaksuliba minden srác a cigivel akart menő lenni,én mégis utáltam mert kurva büdös és minden dohányos igénytelen magára és másokra is.A cigizők mindig előnyt élveztek a munkába és a katonaságnál is csak a cigiseknek volt szünet még más dolgozott ugyanazon fizetésért.Remélem bevezetik a németeknél bevált módszert a dohányos szüneteit levonják a béréből vagy nincs cigiszünet,ugyanannyi pénzért ugyanannyi munka.A cigi undorító szokás és le lehet róla szokni,akarat erő kérdése.A többi nyafogás.

ZBR 2011.03.10. 21:10:17

1. Segítségre van szükséged? Orvosnál jártál már? Persze, azt nagyon könnyű leírni egy posztban, hogy én mindent megpróbáltam már... És a mindenhez az akarterődet is odatetted? Nem? Nahát, akkor mi a rinya tárgya? Egyébként, ha tényleg kriminalizálnának, nem vehetnéd meg a cigidet se. Na, ha már nem is juthatnál cigihez, akkor illegalitásba kéne vonulnod és valóban üldöznének is.

2. Legálisan vásároltad. Bravó. Én a higítót is legálisan vettem és az első üveg pálinkámat is. Most egy alkholista szipus vagyok, pfúj, mocskos képmutató társadalom a hibás. Te vetted le a polcról. Nem csak az első dobozt, de az összeset, ami utána jött. Tolják az arcodba? Az állam lépett ez ellen, nincs már cigireklám, évek óta. Zárjegyezve van, adó? Az állam megpróbál a pénztárcádon keresztül hatni rád, hogy próbáld letenni a cigit. És különbenis, az csak fair és igazságos, hogy a későbbi orvosi kezelésed árának legalább egy részét beszedik tőled szépen.

3. Sok múlik az időtávon. A cigi üldözésével a ma drogosának lehet, hogy szar lesz, de holnapra X-ből lehet, hogy nem is lesz drogos. Mert ugye ha a cigi már nem a kényelmesen a melegben ülve, társaságban kerül elpöffentésre, már kicsit kevésbé vonzó.

4. Állítasz valamit, de nem támasztod alá. Szerintem egyszerűen az egészség áll a célkeresztben. A dohányost senki nem bántotta, csak a füstjét. Nem vagy kitiltva sehonnan, csak a füstöd van. Szabad ember vagy. Odamész, azt csinálsz és akkor, amikor akarsz. Nem vagy ellenség. De, amikor cigizni akarsz, akkor azt nem teheted mások rovására, el kell menned olyan helyre, ahol szabad dohányozni. Nem téged üldöznek tehát, hanem a másokra káros tevékenységedet! Népirtáshoz ezt közelítőleg is hasonlítani gyomorforgató, demagóg és ez valóban propagandisztikus.

5. De, hidd el, az állam melletted áll. Hány éve szűntették meg a dohánytermékek reklámozását, ismét?! Mit gondolsz, az kinek az érdekeit szolgálta? Bizony, a dohányosét, aki vette a fáradtságot és leszokott. Nekem nemdohányzóként tök mindegy, hogy tampon vagy bűzrúd van a plakáton, egyiket se fogom használni. Annak, aki leszokott, nagy segítség viszont, hogy nem kell a kívánatos, öv alatt ütő reklámokat látnia. És most, hogy a DOHÁNYZÁST (nem a dohányost!) kitiltják egy csomó helyről, a leszokott dohányos még felszabadultabb lehet. Elmehet, megihat egy sört és senki, talán csak az ajtóban vacogók fogják emlékeztetni rá, hogy létezik a dohányzás is.

6. Miután ez csak a korábbi, téves pontok szajkózása, érdemben nehéz rá válaszolni.

Most jöjjön a javasolt intézkedéseid része:
"Az a dohányos, aki orvos által igazoltan „lejött” a cigiről, tárgyi évben X% SZJA-kedvezményt kap."
- igazoltan, persze. Aztán stikában otthon elszív egyet. A következő igazolásig ráér még jó sokat elszívni. Akkor is, ha valami szuper módszerrel fél évre visszamenőleg kimutatják, hogy dohányoztál-e, van fél éved szívni. Egyébként is, ez pénzbe kerül az államnak, ráadásul a jövedéki adódtól is elesett és gondolom az orvosi vizsgálatot se te állnád. No ennyire azért nem vagy fontos. Ha kell a zseton a zsebedbe, fizesd ki a leszokásodat és onnantól minden forint megtakarítás. És az orvos esetleg foglalkozhat azokkal, akik TÉNYLEG és ÖNHIBÁJUKON KÍVÜL lettek betegek. Ugye.

"- Az a kereskedelmi egység, amelyik vállalja, hogy többé nem forgalmaz dohányterméket, XY adójának felét elengedjük."
- Igen, valami kedvezményt/kompenzációt illene adni a kereskedelmi egységeknek, ez szentigaz. Na, csak nézzük a problémákat. Te, mint dohányos, hogyan élnéd ezt meg??? Nem tudsz hozzájutni a drogodhoz! Olyan lenne, mint a szesztilalom, csak talán Al Capone nélkül. Úgy üvöltenél, mint egy sakál, ha az autópályán Budapesttől Miskolcig sehol nem jutnál cigihez...

" Az a körzeti orvos, aki a legtöbb betegét szedi le a bagóról, Felcsúton kap nyaralótelket."
- Teljesen jogos ez is. A háziorvos valóban az egészségvédelm kulcsfontosságú része, őt így, vagy úgy motiválni természetesen helyes. Főleg, hogy alulfizetett. A probléma sajnos itt is az ellenőrizhetetlenségben van: "Józsi bátyám, leszokott, ugyi? Akkor behúzom magamnak a strigulát. Megkínálhatom egy szállal cserébe?"

@sprenczl:
1. Igen, létezik a fitnesszfasizmus, de elmondod, hogy ehhez mi közük? Hol vannak a vitaminok/tápszerek/satöbbi ebben a dologban? Igen, talán a leszokást segítő szerek, nikotintapaszok. De azt se egy életen át használja az ember, nincs belőle akkora lóvé. Főleg, ha sokan már rá se szoknak a cigire.

2. Nem, ne lehessen. Akinek nem tetszik, az megáll az ajtó előtt arra az időre, amíg elszívja. Rövidebb ideig és kisebb hátrány éri őt, mint azt, aki be se megy, vagy bemegy, de károsítja az egészségét. Vagy pláne, aki bent dolgozik és folyamatosan károsítja az egészségét.

3. Nem. A füst kellemetlen. A füst egészségtelen (oké, leírtad, hogy kevésbé, büszke vagyok rád). Tipikus csöbör-vödör átmenet lenne. Akit érdekel a saját egészsége, a környezet védelme (bár a szivar és hamuzik, nem?) az átáll ezekre cigi helyett és hálás leszek neki. Ennyi.

4. Na, ez a vicc helye volt, ugye? Vegyél nekem/csinálj egy használható vízautót és akkor azt használom majd. A hidrogén meg nem a fán terem. Ha meg helyettesítés nélkül tiltatnád be, akkor kampó lenne a te eddigi életszínvonaladnak is. Azt nem akarod, ugye? Haa elmegy az áram a lakásban, az elmű érjen ki. Ha szívrohamod lesz, a mentő siessen érted. Na. Látod. Különbségek vannak. A kipufogott cuccok egy része hasznot hajt. A cigi? "Megnyugtat" téged. Ezen kívűl mindenki másnak szar, de téged is kinyír idővel. Az alkholnak megintcsak van pozitív hatása is.

szerjóska 2011.03.10. 21:13:35

@Ejjnye Bejjnye: ja a másik meg rád köhög, rád tüsszent, rád fújja a bűzös leheletét, a harmadik meg eldobálja a taknyos zsebit, negyedik a kajás zacskót, ötödik az alufóliát, amiből kihámozta a gyrost. a hatodik alád pöfékel egy Barkasszal, amikor van VW Transporter is, a hetedik lehány, a nyolcadik csak melléd hány oda, a kilencedik bevizel. miért különleges a dohányos? mert ezért nem.
a másik az aktuális mantra, hogy a dohányzás miatt hal meg a magyarok közel 30%-ka, mert a tárgyévei halott magyarok 30%-a dohányzik és dohányzással is kapcsolatba hozható betegségben halt meg (sic!). ez így adódik, vagy mi a fasz? nem lenne okosabb azt mondani, hogy e 30% nagy része dohány nélkül maximum egy rákövetkező vagy azutáni tárgyévben hal meg? meg mi van a pipásokkal, akik nem is tüdőznek papírkátrányt? hát a kubai szivar? érszűkület, COPD, ennyi? ebből lesz a vezető halálok?

szerjóska 2011.03.10. 21:15:10

ja és mi van akkor ha én nem akarok leszokni, kocsmába is akarok járni, és létezik még egy kocsmára való ilyen elvetemült és dohányos kocsmáros is aki kiszolgálna? nem érzitek a fasizmus szarszagú pofáját?

szerjóska 2011.03.10. 21:17:03

@szerjóska: vagy a dohányzás az utolsó csepp? miért különlegesebb, vagy tiltandó inkább az utolsó, mint a többi?

longlife · http://testepitescsakitt.blog.hu 2011.03.10. 21:21:36

Pilu bazdmeg, ne cigizz és kész. Tiltsák be és kész. Ha Angliában működik akkor itt is fog! idióta brigád!

KaPé 2011.03.10. 21:21:50

"A jelenlegi befizetett adótartalom durván 300 milliárd forint."

Az egészségügynek meg 470 milliárdba kerülnek. Ennyit arról, hogy a dohányos mennyire hasznos a társadalomnak.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2011.03.10. 21:27:59

Az eddigi legjobb poszt a témában, kár is lenne bármit hozzáfűzni.

nemezisazis 2011.03.10. 21:33:59

nos mivel mindent tudsz, így csak annyit írnék.

lószar.

lényeg a lényeg, olyat ne mérgezzenek a dohányosok akik nem kívánnak dohányozni.

a kocsmázás jogát se vegyük el senkitől, a dohányos ki tud menni probléma nélkül, viszont a sörözni vágyó nem megy be a büdös helységbe.
(szóval tulajdonképpen forgalomnövekedés lesz az eredmény nem csökkenés, de ez most offtopic)

ha a kocsma választhat, hogy dohányzó lesz-e vagy sem, 90% az lesz, a maradék meg olyan sznob hogy kedve nem lesz senkinek bemenni, szóval tönkretettünk pár kocsmát, és más eredményt nem értünk el.

tiltsák be mindenhol. nem a dohányosokkal való kibaszásból.. egyszerűen a maradék védelmében.

hunyuan 2011.03.10. 21:35:33

@Orbán Diktor: a motorban nem robban semmi sem, hol tanultad te ezt ombre?? atyagatya..
ha osztod az észt csak pontosan szépen ahogy a csillag megy az égen..különben ostoba maradsz mint most

=nessuno= 2011.03.10. 21:38:21

nem kell külön premizálás....ott az egészség, meg a pénz, amit megtakarítasz. nem utolsó dolog, hogy jobb szaga van az embernek, mint egy hajléktalannak.

roadrunner 2011.03.10. 21:42:45

Kibaszot akaratgyenge majmok.
Koltened a gyerekedre a cigi arat.

plb 2011.03.10. 21:44:26

Ha ez szerinted boszorkányüldözés, akkor éljen a boszorkányüldözés!

EsteeSatmary 2011.03.10. 21:45:45

@mrs. white: és ráadásul a kutatások ma már elismerik, hogy nem a dohány és a dohányfüt a karciogén, -hanem amit beszivunk vele !

Engem sokkal jobban izgat, hogy mi lesz a nemdohányzó, de keményen ivó és drogozó 13-14-15 évesekkel, akikkel péntek estétől hétfőhajnalig tele van egész Budapest. Arról még a dohányzásnál is keményebb leszokni. Itt is érdemes lenne egy kárfelmérést csinálni. Pl. miközben anya munkanélküli, apa is mindjárt az lesz pl. honnan a két-három -tizezer Ft a szerekre, italra/ ki veszi meg?/
és a kedves tini családja, környezete / társai, tanárai mennyire károsodnak. Csak a hülye nem látja, hogy dohány helyett a drognak kell a hely- Akár legálizált akár nem. Most eza trend.

Aztapaszta 2011.03.10. 22:06:37

@hunyuan: A belső égésű motorokat robbanómotoroknak hívták. De te még ezt sem tudod?
A medvesajtban sincs medve, még is így hívják.

ZBR 2011.03.10. 22:17:04

@szerjóska:
"nem lenne okosabb azt mondani, hogy e 30% nagy része dohány nélkül maximum egy rákövetkező vagy azutáni tárgyévben hal meg?"

Szerintem, ha az emberek egy része tovább élhet egy-két évvel az eredmény. Szerinted nem? Nem örült volna egy-két dohányos pár plusz évnek? Tuti?

TROLLFORGATÓ!!!!!!!!!44négy | problem? · http://akinemmekintosthasznalazbuzi.blog.hu 2011.03.10. 22:19:02

@roadrunner: Majd egy szájonbaszott, noname troll dönti el, hogy én mire költöm a pénzem? Röhej kategória.

roadrunner 2011.03.10. 22:27:24

@trollforgató:
Koltsed amire akarod ,te gyoker,a gyereked dogoljon ehen.
Fujad neki a fustkarikakat.
Birom amikor remegtek mert nincs cigi,nincs kave.
Elbaszot egy veglenyek vagytok.
Na de most rabasztok.
Mikor eppen doglodtok kifizettenem veletek a gyogyitas arat.
Ha nincs penz a hazat elarverezni.
Bar az ilyenek egy lyukban szoktak szorongani.

Ha az sincs ki az utcara.Doglodjanek otthon.
Ohh-ohh-ohh...
Hogy megy a kohoges reggel.

Krakogj az ertelmes anyad fulebe aki ilyen hulyet nevelt.
Barom.

VeteranKabal 2011.03.12. 10:22:17

Dohányosként azt mondom tiltsák be a kereskedelmét! Ne lehessen az országba behozni, itthon termelni! Na ez a nemdohányzót meg a dohányost is védené. Ez miért nem fordult meg a mélyentisztelt honatyák fejében? Elárulom: a pénz miatt...

A következő meg legyen a szesz! Igen, az is drog, káros és nem ismerek el semmilyen pozitív hatását. Szarok rá, hogy ennek kultúrája van, SZOCIÁLIS DROG oszt kész.

Aztán jöhet a káve, a tea és a többi is. Ha már betitiltósdid játszunk, legyünk következetesek, legyünk egészségesek!Ne válogassunk a különböző drogok között.
És az mérhetetlenül szar duma, hogy csak a mások védelmében tiltunk ezt-azt. Ha, meg elismerjük, hogy mindent szabad, ami másnak nem árt, akkor meg kurvára ne ugasson bele nekem senki, hogy mit szívok, füvet vagy cigit!

@roadrunner: süt a gyűlölet a szövegedből, jó nagy náci lehetsz! Tudod, nem mindenki akkora csóró ám, hogy választania kell cigi és kaja között. Nekem például nem kell és a gyógyításom árát is ki tudnám pengetni. Ezt csak azért írtam, hogy lásd, nem basztam ám rá, most pedig pukkadj, suttyónáci!

VeteranKabal 2011.03.12. 10:44:33

@hunyuan: Tudatlan! A belső égésű motorban a benzin-levegő (dízelnél gázolaj-levegő) keverék robban be akkor, amikor a dugattyú a felső holtpontjára ér. Ez a robbanás adja a meghajtáshoz szükséges energiát, aminek a nagy része hő és az erőátvitel során el is veszik. Csak valami töredéke hasznosul, alakul át mozgási energiává.

jaegtoer 2011.03.17. 05:46:52

Pilukám!

Jól ráéreztél a visszás helyzet fonákjára:

Ennyit a nemdohányzók egészségének védelméről, mint prioritásról:

„_A Napi Gazdaság által megszerzett tanulmány szerint az idén legalább harmincmilliárd forintos áfa- és jövedéki adó-kiesést jelentene a dohányzás szabályainak szigorítása. A lap a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyi elemzésére hivatkozva azt írta: akár 58,5 milliárd forinttal csökkentheti a jövedéki adóból származó idei bevételt, ha a tervezett formájában fogadnák el a dohányzás visszaszorításáról szóló törvényjavaslatot._”
Bővebben:
index.hu/belfold/2011/03/16/az_adok_miatt_enyhult_hirtelen_a_dohanyzasellenes_szigor/
_____________

Kedves Nemdohányzó Negyedbarátaim!

-Van még kérdés?

Jack/rendetteremt/ · http://www.youtube.com/watch?v=SBPvrOdFm00 2011.03.31. 04:14:00

Voltak nekem is függőségeim, jobbára ártalmatlanok (pl. képregénygyűjtés). Leszoknom csak úgy sikerült, hogy AZONNAL abbahagytam őket. A fokozatosan kevesebből sokszor több lett.

Sohasem dohányoztam (ki sem próbáltam). Gyerekkorom óta gyűlölöm a dohányzást. Sajnos édesanyám dohányzik. És igen, ő az a fajta, akire azt mondom ebből a szempontból, hogy beteg. Amikor nem volt pénzünk semmire, akkor az utolsó párszáz forintot cigire költötte vagy elment kölcsönkérni. Ha jön hozzánk valaki látogatóba (akár én barátaim/párom stb) az első kérdései között van az illetőhöz, hogy dohányzik e. Ha igen, akkor rögtön jön a "gyere ki velem" és a mindenféle dohánymárkákról, szokásokról képes órákat beszélni. Ha beledöglik is szívja. Ha bármilyen megjegyzést kap ezért, rögtön vérig van sértve.

Nagy hatékonysággal voltam képes a barátaim zömét leszoktatni. Például Gábort, akinek sosem volt pénze számítógépre. Kiszámoltam, hogy hány hónapig kell félretennie azt a pénzt, amit felgyújt és elszív, hogy meglegyen a gépe. Meg is lett neki végül és azóta sem gyújtott rá.

Néhány éve radikálisan lecsökkentettem azon napok számát, mikor elmegyek egy pubba a haverjaimmal vagy szórakozni valahova esetleg megnézni egy koncertet. Legfőképpen a dohányosok miatt. A francnak sem hiányzik, hogy kiégjen a szeme attól a hihetetlen mennyiségű füsttől, amit egy zárt helyiségbe beengednek. Meg hogy olyan szaga legyen, mint egy csövesnek és mikor hazaért mehet mindene a mosógépbe. Az egészségkárosításról nem is beszélve. Elegem lett ebből.

Én továbbmennék. A társadalom hibás, igen. Mikor meglátok egy szociális szmókert, a feje fölött rögtön ott villog a birka jelző. Már gyerekkorban rá kell világítani arra, hogy kolonizálódni nem feltétlenül egészséges. Egyszerűen borzalmas végignézni az embereken, hogy ki mi mindent a társadalomhoz való tartozás érdekében csinál. Persze a kiközösítés rémét nehéz vállalni. Középiskolában végignéztem, ahogy menőék (pia, bagó, drog kombó) hogy csinálnak szenvedélybetegeket egyenként az addig ilyesmit maguktól megtagadó osztálytársaimból a szocializálódás erejével (de jó fej vagy, tartozz te is közénk stb). Azóta hányingerem van az ilyesmitől.

A többit, amit írni szerettem volna a témában, már említették előttem.

Még annyit, hogy a dohányosnak NINCS mentsége. Semmi. Szimplán felidegesedek, mikor azzal jönnek, hogy az autók így meg úgy. Én sem szemetelek azért, mert a többiektől ezt látom..

mentalmidget 2011.06.20. 18:19:45

Létezik rá gyógyszer! Wellbutrin SR. Nem nikotintapasz. Szedtem. Eszembe nem jutott rágyújtani.
süti beállítások módosítása