Hogy milyen állapotok uralkodnak a magyar utakon, azt nem kell bemutatni. Utolsó, büdös, balkáni stílusban vezetünk. A „lenyomom, megölöm és leszarom” mentalitás vált az elfogadottá és általánossá. Azt, hogy ez ellen lépni kell, azt már egy évtizede üvöltik a hozzáértők. 1100 halott évente az utakon, az nem játék. Ha nem is nézzük, hogy mennyi emberi tragédia áll a balesetek mögött, és csak az anyagi részét vizsgálnánk, szerintem akkor is leesne az állunk. Mennyibe kerül ennyi ember halála, korházi ellátása, a közvetlen anyagi kár, a kieső munkaidő, a munkaképesség végleges elvesztése etc.
Van egy teória, miszerint a közlekedéskultúra egy nem létező fogalom. Adott a paraszt, aki kultúráltsága szerint közlekedik. Azaz nem viselkedik másképp az úton sem, mint otthon a konyhában, csak ott nem látjuk. Meglátásom szerint, ez tök igaz.
De akkor, hogyan létezhet, hogy külföldre érkezve, szemlátomást más közlekedési szokásokkal, viselkedésmintákkal találkozhatsz?
Nem hinném, hogy egy átlag amerikai/holland/német sokkal szocializáltabb, toleránsabb, kultúráltabb lenne, mint a magyar megfelelője (persze, lehet). Egyszerűen csak hozzászokott ahhoz, hogy közlekedni nem játék, mert a biztosúr szétrúgja a segged ha előzöl a tilosban, és ha kétszer játszod az utakon az eszed egy éven belül, akkor esetleg ugrik a jogsid, oszt mehetsz gyalog, vagy busszal. Így lőn, hogy az 5,7-es, V8-as, 320 lovas döggel, órákig halad melletted 65 MPH (104km/h) sebességgel az autópályán, az általunk előszeretettel leseggfejezett, átlag jenki. Szóval nincs itt különbség az emberanyagban, csak az egyiknek beleverték a fejébe, hogy az országút nem vidámpark, a magyar parasztnak, meg (még) nem.
Itt az ideje, hogy rend legyen! Traffipaxot mindenhova, rendőrt és kamerát minden sarokra, 300.000 forintos büntetést, jogsi nélküli vezetésért börtönt, piás autókázásért bitó, és két dobás után, szevasz jogosítvány.
Hajrá!
Rúgjuk szét a paraszt valagát, éppen ráfér! Tanulj meg közlekedni, különben reggel Te is a megállóban fagyoskodsz!
És még valami: Ha rajtam múlna, bevezetném azt a rendszert, ami már több helyen működik. Nevezetesen, kössék össze a rendőrség szabálysértéseket regisztráló rendszerét, a biztosítók nyilvántartásával. Ami annyit jelent, hogy ha kapsz egy 70-es fotót a Rakparton, és megkapod a csekket a jagellóktól, erről egy értesítés elmegy a biztosítódhoz is, aki közli veled, hogy veszélyesen vezetsz, ami neki többletkockázatot jelent, és ezt természetesen, csak plusz díjért hajlandó vállalni. Magyarán, malus kettőt ugrottál. Nem jövőre, nem a naptári fordulónál, hanem a következő negyedévben. Így könnyen megduplázhatod a kötelezőbiztosítást, ha mondjuk egy éven belül van egy koccanásod és két gyorshajtásod. Ez meg ugye, simán jelenthet évi százezres többletkiadást.
Majd normálisan vezetsz.
Lassan én is veszek bérletet. :)