HTML

 

Józsi a tábla széléről vezényli a munkát, gépek sora cikázik keresztbe-kasul a földön. A távolban hatalmas porfelhőt húzva jönnek-mennek a teherautók, hordják a terményt a magtárba. Mindig volt varázsa a betakarításnak, mikor néhány napra megelevenedik a puszta. Igaz, ma már nem kaszáló férfiakat és kendős asszonyokat látsz, hanem légkondis, 28 milliós kombájnokat, valamint jobbra-balra egyaránt billenteni tudó Mercedes pótosokat.
Ettől függetlenül idilli a kép, lenyugvó nappal a háttérben. Alföld, 2008.
 
Józsi az új Laguna kombijának dőlve telefonál. Frissen vasalt Columbia ingjéhez kifejezetten passzol ez a brendnyú vászonnadrág. Jó ízlése van, na. Keze ápolt, körmei makulátlan tiszták, és mikor a flipes Nokiáért a zsebébe nyúl, csuklóján megvillan az órája. Nem látom, hogy milyen márkájú, de ismerve őt, biztosan nem gagyi.
 
-          Lajoskám, forduló után, lassan gyere visszafelé, mert még nem ért vissza a Merci! – szól oda a sor végén éppen megforduló kombájnosnak.
-          Jó rendben, visszaveszek!
-          Mindjárt rákérdezek, hogy mi van velük, csak addig ne siess!
 
Újabb hívás:
 
-          Merre vagytok, Béla?
-          Semmi gond, csak sorompót kaptunk, de két perc és ott vagyok. Én már látom is a kocsidat!
 
Ez a probléma lerendezve, egy kis nyugalom van a következő gikszerig. Mert az lesz, csak kérdés, hogy mikor, és mi. Az aratás már csak ilyen, mindig van valami probléma, de Joci jól kezeli ezeket. Ért ehhez is, akár a földhöz. A vérében van. Tősgyökeres földműves, mint ahogy az apja, a nagyapja, és a dédapja is az volt.
 
Józsinak egyébként tényleg a gazdálkodás az élete, és nagyon nem hülyegyerek. Kihasználva a mai kor lehetőségeit és kihívásait, teljesen jól „sakkozik”. Napra képben van az árutőzsdével, határidőzik, a Portfolió a kezdőlapja. Valahogy mindig jó dologba „nyúl bele”, kevesen tudnak nála többet a piacról.
 
De hogy a fenti történetet megfelelő nézőpontból láthassuk, néhány háttér-információ:
 
A föld, amin aratnak, nem Józsié, ő csak bérli. A kombájn a Lajosé, aki bérbe dolgozik neki, a Merci pótos, pedig egy fuvarozó srácé. Ja, és természetesen a magtár - ahová viszik a terményt – sem a Józsié, valami mezőgazdasági részvénytársaság tulajdonában áll. Akkor mije van Józsinak, amivel egy „rendes” gazda is bír? Know-how-ja, meg egy Őstermelői Igazolványa.
 
Ahogy kint álltunk a földön, egyre motoszkált bennem egy gondolat:
 
-          Józsi bammeg, Te nem úgy nézel ki, mint egy parasztgazda, hanem mint egy mezőgazdasági menedzser!
-          Azért, mert az is vagyok. Sajna.

Címkék: mezőgazdaság aratás gazda

54 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pilu.blog.hu/api/trackback/id/tr88576881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jani 2008.07.20. 18:42:24

Józsi malacokat is dug?

baszki 2008.07.20. 18:46:20

Miért, hogy kell kinéznie egy parasztgazdának?
Egyébként meg mi a bajod? Arass (dolgozz)te is ahelyett, hogy teljesen barom blogot írsz!

Brunoka 2008.07.20. 18:48:22

"jobbra-balra egyaránt billenteni tudó Mercedes pótosokat"
En azt hittem csak hatrafele tud mind billenteni - legalabbis a kis muanyagbillencsem csak igy tudott. Igaz eltelt azota 25 ev.:)

Pilu 2008.07.20. 18:53:53

B.szki!

Semmi bajom, vagy Te olvastál egyetlen becsmérlő szót, vagy fikázást a posztban?
Tényeket írtam le, minden ítélet nélkül..
Kár, hogy nem ezt szűrted le ebből!

kacsa! 2008.07.20. 19:07:22

Semmitmondó poszt.
Azért még vannak olyan helyek az országban, ahol LÓVAL szántja be a vetést az öreg, vagy a fiatalok nem a balcsin verik el a szülők pénzét, hanem kint melóznak a földön, zsákozzák az árpát (ehh jó móka), kapálnak, dobálják a szalmabálát a pótkocsira (nem merga!) stb... Szeretnéd kipróbálni? Találnék neked melót, tuti! :)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.07.20. 19:12:08

Szerintem egyáltalán nem semmitmondó, egy nagyon érdekes életkép, nagyon izgalmas metszete egy világnak, ami bennünk leginkább csak a sztereotípiáinkban él.
Nekem tetszett.

Szagosbükköny 2008.07.20. 19:21:07

Én éppen most jöttem az aratásból,a sajátunkat vágtuk le. Nagyon szeretem az évnek ezt a szakát, mikor- ahogy a blogíró írja- megelevenedik a határ. Bizony manapság egy gazdának rengeteg területen kell hellytállni; biológia,kémia, kereskedelem, marketing. Még ha mindent tökéletesen csinálsz, akkor is az időjárás és a felvásárlók bármikor tönkretehetnek. Ez egy olyan játék melyben a kockázat nagyon komoly százalékban benne van. Viszont egy dolog mindezt tudja feledtetni: ha kimész a határba és körülnézel és látod a gondosan karban tartott birtokokat hallod a madarak csicsergését akkor tudod, hogy ez a hazád.

ubul 2008.07.20. 19:26:37

sztem Pilu egy dán gazdaságban járt, nem az alföldön...itt nincsenek mercik, meg überkombájnok. csak menj pár kilómétert a tanyák mentén itt az alfüldön, és majd meglátod, hogy néhány Józsi-féle kulákot leszámítva(kb 30 fő) van itt még 5000 csóró gazdálkodó paraszt. mit gondolsz miért itt a dél-alföldön a világon egyik legmagasabb az öngyilkossági ráta a férfiak körében. azért mert nem telik mercire, sőt kenyérre is alig...ez sajna nagyon tótawés poszt volt. sajnos.

Pilu 2008.07.20. 19:35:35

Kedves Ubul!

A "Tótázást" sértésnek veszem..:)
Egyébként egy szóval nem írtam, hogy Józsi lenne az átlagos gazda, azt meg főleg nem, hogy a fenti kép egy általános lenne!
Tisztában vagyok azzal, hogy messze nem mindenki Józsi az Alföldön. Sajna.

ubul 2008.07.20. 19:58:14

bocsi a tótázásért, én is csak a kép finomítása érdekében írtam...
amúgy jó a blog!
minden jót!

megcsapott 2008.07.20. 20:00:23

"Józsi, a kurva anyádat!"

egyébként most hova szarjunk?

Toleráns 2008.07.20. 20:11:00

Igen, sajnos sokan vannak, akinek a szar sem eléggé büdös...
Nagyon jó a blog, külön érdeme hogy rávilágít: így is lehet. Nyilván csak keveseknek sikerül elsőre. De ott a minta, legalább megpróbálható, másnál is működik-e. És ha nem is ilyen eredménnyel, de mindenképp messzebbre jutunk vele, mint a "szar az élet" típusú fanyalgással.
Köszönet, Pilu!

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2008.07.20. 20:13:57

PILU a király! PILU a király! PILU a király! Ezen él a magamfajta kisebbségi, véleményes, különvéleményes gondolatgazda.

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2008.07.20. 20:44:33

Jani 2008.07.20. 18:42:24
Józsi malacokat is dug?

Mert akkor annak öltözöl? :-))

Egyébként egye4tértek Toleránssal.

User1 2008.07.20. 20:50:10

Nem biztos, hogy olyan ritka ez. Nógrádban járkálván, rengeteg kombájnnal találkoztam az utakon. És mind olyan, hogy ingyen is elvezetném pár napig.

(Ilyen Józsik amúgy megszervezhetnék itt Bp-n a jó minőségű ellátásunkat, mert ami itt van, az drága és szar.)

jozsika101 2008.07.20. 21:40:42

Ez a második(amit láttam) qrva gyenge postod amivel címlapra kerülsz. Kinek a seggét nyalod? Ezt biztos nem a qrva nagy írói vénádnak köszönheted. Kis cinikus majom.

scsaba1 2008.07.20. 21:45:32

Nekem tetszett a post. Mer' a jónép csak annyit lát, hogy bazidrága kombájn, meg mergapótos, és ezt egyből Józsi tulajdonaként is azonosítják, hogy "erre telik b+ a támogatásokból, meg a taktorblokádra". Na ez a Tóta....

Furmint Ferkó 2008.07.20. 21:54:16

Pilu jó a post. Akinek nem teccik -szíve jog- DE ÜZENEM: lehet úgy is jó egy post ha nem dől a fika belőle. Egyébként földműves vagyok és bizony nem átlagos, de nem is ritka fenn vázolt kép. Kedves gyereke szeressétek egymást, többet ér mint a fikázás

akárki 2008.07.20. 22:02:38

Ez a vadiúj Lagunája mellett álldigáló mezőgazdasági menedzser is ott szokott ordibálni a parlament előtt, hogy neki milyen rosszul megy a sora? Gondolom Furmint Ferkó szokott lenni az egyik szomszédja a nagy panaszkodásban.

Paulybird 2008.07.20. 22:03:58

Ennek így kellene mennie, és akkor jólenne.
Okosan hatékonyan.
A probléma ott van, hogy a magyra mezőgazdaság szerkezete szar, és sajna nagyon sokan élnek belőle, jellemzően nem az értelmiség, és ennek a sok potenciális szavazónak bizony kell keresni a kegyeit, ami viszont sajna konzerválja a szar rendszert.

Most a dinnyés flashmobról is eszembe jutott. Ami egyrészről nemkizárt, hogy valóban valami sunyi dömping disznóság, volt, egykét megkent huncut gazdával, de azért felvet egy-két érdke kérdést.

Ha én mikrocsipet, szerkezeti csavarokat, vagy strandpapucsot gyártok, és nem tudnám eladni annyiért, amennyiért szeretném, vajon nekem is egy MSZP-s politikus fogná a kezemet, és szerbezné a szimpátiakampányt, amikor hőzöngve kiborítom a Microsoft, Hilti, vagy Batz székház elé a portékámat?

Manyizga (törölt) 2008.07.20. 22:12:46

Kolompár Tomendzseri, tipikus magyar vagy: irigy. Ne strandpapucsot gyártsál, hanem menj a dinnyeföldre, ha irigyled a támogatást. ;)

Amúgy sajnos a magyar gazdaság nagyon sok potenciális szavazónak a rabja. Például a nyugdíjasok szavaznak arról, hogy NEKIK ingyen legyen legyen sok minden. Meg a munkaképes korúak meddig ne mehessenek nyugdíjba... nekem ez fáj. >:)

s.p. 2008.07.20. 22:17:16

Nekem tetszett a poszt, semmi baj nincs vele. Sok kommentelő nem a lényeget látja belőle. Józsi olyan vállalkozó, mint amilyeneket az építőiparban is gyakran látunk. Őket aktatáskás cégnek hívják. Konkrétan semmi munkát nem végeznek, felhajtják a melót és alvállalkozókat alkalmazva aratják a lóvét... Az ilyen cégeknek semmiféle vagyonuk nincs, max. a céges Laguna kombi, ezáltal semmiféle felelősséget nem vállalnak, ha gáz van, elviszi a balhét a kombájnos, fuvarozósrác, a földtulaj és persze a magtáros... És még a Columbia ing sem gyűrődik... Persze képzeletbeli Józsik és kombájnosok akiről írtam és természetesen szigorúan az építő ipar kapcsán!

ekkerjoz 2008.07.20. 22:21:53

Nem szabad ilyen posztot írni, és címlapra tenni. A sok hozzászóló zsigerból utálja a gazdákat, erre vannak nevelve. Pedig az összesnek a szülei-nagyszülei ezzel foglalkoztak.

Paulybird 2008.07.20. 22:44:31

s.p. 2008.07.20. 22:17:16

na akkor neked elmagyarázom, hogy hogyan működnek a dolgok.

van egy gazdag cég, ő a befektető, a beruházó. Ingatlnaban utazik. Nem érdekli a ház szine, a fekvése, hogy magas cagy lapostetős, ő biznicet akar.
Megbízza az aktatáskás Józsidat, aki úgyneveztt projektmenedzser, hogy a beruházásra szánt másfél miliárdból húzzon fel egy lakóparkot, ami két miliárdot fial.
Mivel ez sok pénz, és a beruházó most ebben az esetben nem az állam, ezért érdekelt, hogy az a pénzecske ne baszódjon el. Ezért Alapos válogatás, referenviák végignézése után választja ki a te Józsidat. Józsi egy egyébként egy okos, művelt, dörzsölt közgazdász végzettségű egyén, aki ért az építőparhoz is, a BME-n szerzett mésoddiplomát.
Ő aztán soksok megvalósíthatósági tanulmányt készíttet, megvizsgálja a dolgokat, leszervezi az engedélyzetettést, letenderezteti a tervezőket, a kivitelezőket, szóval elrendezi a dolgokat, és miután elkészül a projekt, átadja, és megkapja érte a busás kis szerződésben kialkudott százalékát.
Arra az esetre, ha elbaszná, van ugyan felelősségbiztosítása, de nagyon nem szeretné elbaszni, mert akkor soha a büdös életbe nem kapna megrendelést.
Persze te - műveletlen és irigy tuskó - ebből csak annyit látsz, hogy józsi öltönyben szaladgál mobiltelefonnal az egyik, és laptoppal a msáik kezében, és hogy drága autóval jár, mert sikeres ember.
És hogy mennyivel romantikusabb a józsi, aki keveri a maltert.
A helyzet azonban az, hogy négyezer lakásos lakópark projektéjnek a lebonyolításához csak ő ért.
És egyedül maltert keverő Feri, vagy a réselőgépet vezető Tibi, de még a betonüzemet a helyszínre kitelepítő cég vezetője, a Pál sem képes megcsinálni a cuccot, mert a Feri kőbunkó és alkoholista, a Tibinek a szakiapri középsulis érettségije mellett csak a Caterpiller réselőgépre, Kato cölöpözőgépre, és Bobcat horgonyúrógépre van típusvizsgája, a Pál pedig ugyan építőmérnök, de ő betonüzemekben utazik, és nem érzett tl nagy affinitást a manágerélethez.
Te viszont egy pöcs vagy, és gondolom meg vagy róla győződve, hogy a lényeget láttad meg, és hogy tökéletesen érted a szöveget...

+az egész xx. századot 2008.07.20. 22:46:51

nem csak a gazdákat, hanem a blogírót is.
"lemegy" pilu ez a kertvárosi panelparaszt vidékre, és öt perc után megmondja a frankót

"néhány napra megelevenedik a puszta": sokat voltál már termőföld közelében

arról sem regél, hogy igényes józsi gazdagságát kik robotolják össze

s.p. 2008.07.20. 22:52:33

Kolompár Tomendzseri 2008.07.20. 22:44:31

Bocs, most akkor mi van? Én ugyan ezt írtam, csak nem eresztettem bő lére... Mert természetesen minden úgy van ahogy te is leírtad. És igen, én egy pöcs vagyok!

Pont mint Te, kedves barátom...

scsaba1 2008.07.20. 22:52:45

Csak ez nem építőipar. Nem egy lapát cementhez három lapát sóder, meg derékszög, oszt' jóvan. (Bár a derékszög sem mindíg jön össze..) :)

Itt a földbérlet általában hosszú távú, nem 1-2 év. A bérelt táblákra vetésforgót kell kitalálni, lehetőleg olyan növényekből, amelyek kellő nyereséggel termelhetők. Tápanyagutánpótlás, ápolás, növényvédelem, állandóan változó környezeti és piaci feltételek. A bérelt földön megtermel búza stb. "Józsi" sajátja. Az Ő pénze és tudása van a vetőmagban, műtrágyában, vegyszerben, ő fizeti a gépi bérmunkát, és övé a bukás is, ha a kukorica csak derékmagasságúra nő, mint tavaly.

Paulybird 2008.07.20. 23:06:14

ekkerjoz · szalka.blog.hu 2008.07.20. 22:21:53

persze,
nyilván mindenki zsigerből utálja őket. nyilván.

Akkor a probléma meg is van oldva nem?
Vagy csak ne beszéljünk róla?

Minden évben, amikor más országok olcsóbban képesek megtermelni a dolgokat, vagy aszály van, és ezért kevés a búza, vagy amikor jó a nyár, és sok a búza, ezért nyomott az ára, és a magtárakban rohad, vagy amikor elveri a jég, akkor a gazdák kicsit tüntetgetnek, és a mindnekori kormány ekkor odatol nekik egy kis pénzt, és minden megy tovább a maga nyomorúságos kis kerékvágásában.
Ez így jól van?
Esetleg máhol, Németországban, Hollandiában, Svájvban nem jobb valahogy?

Mert nekem valahogy az igazságérzetemet is bántja, hogy azok a vállalkozók, akik más jellegű jószágokat állítanak elő, és mellesleg akiknek aza dóforintjaikból gazdálkodja ki az állam az intervenciós árat, meg a támogatásokat, egy büdös lófaszt sem kapnak, ha esetleg másvalaki gazdaságosabban meg tudja csinálni ugyanazt, amit ők, és ezért tönkremennek.
Persze ez egy elég mélyen és régről gyökerező gond, de az, hogy nem akarunk tudomást venni a problémáról, engem kicsit bosszant.

Paulybird 2008.07.20. 23:12:15

s.p. 2008.07.20. 22:52:33

nem, nem ugyanazt írtad.
ezek az emberek igen kemény munkát végeznek, és nagy kockázatot is vállalnak, és ezt természetes, hogy jól megfizetik.

Te mintha azt írtad volna, hogy semmi munkát nem végeznek, és aratják a lóvét. és a felelősség a magtárosé.

A valóság ezzel szemben, hogy minden felelősség az övék, ha valami gebasz van, elverik rajtuk a port irgalmatlanul. És a réselőgépes tibin pedig azon túl, hogyha nem végzi el rendesen a munkáját akkor kirúgják, (ami egykét kivétéltől eltekintve, ami jellemzően az állami szektorban bukkan fel, minő megelepetés, midnen munkahejene igaz...) semmi felelőssége nincs.

Meg azt is írtad, hogy pöcs vagy pont, mint én, ezzel szemben a valóság az, hogy csak te vagy pöcs.

nem pöcsölök -> ön tök 2008.07.20. 23:18:08

szerintem + mind2-en pöcsök vagytok piluval egyetemben (nem pilu nem az egyetemben), sőt józsi + 1 ultrapöcs

(+ még én is egy nagy pöcs vagyok)

amc 2008.07.20. 23:56:09

Egyébként, tényleg most hova szarjunk?
Pilukám, mit hittél, csak Büdipesten lehet pénzt keresni? Ott is minden saját, ott sem szükséges megszervezni a dolgokat "okosba"
Nem értelek....

Gábor 2008.07.21. 00:30:05

Most mi nem tetszik nektek? Pilu látta, leírta, hogy ilyen is van. Nem mondta, hogy csak ez van. Még azt sem mondta, hogy követendő vagy kerülendő. Egyszerűen azt írta, hogy ilyen is van.
Most akkor mi a faszt háborog mindenki azon, hogy nem látott normális aratást, szerinte ez van mindenhol? Olyan, mintha a kommentelők nagy része el sem olvasná a bejegyzést.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.07.21. 00:59:45

basszus nektek mi bajotok van?

Pilu leírta az élményét, ráadásul jó stílusban, amit írt az nem becsmérlô, mégcsak nem is sztárolja a fickót. Leírta, amit látott. Nem bántott senkit.

Mi bajotok van nektek? Miért kell nekiugrani mindenkinek? Ez borzasztó...

Lajos-e 2008.07.21. 04:35:47

Sajnos az a szitu, hogy a Jozsi foldjet napszamosok muvelik. Ugy ertem, hogy a klasszikus napszamosok. 10-12 ora munka utan ketezer zsebbe aztan mehetsz isten aldalasval...

igor.h 2008.07.21. 06:34:57

A budapesti monitor előtt barnult seggarc irodakukac nethuszároktól mi mást lehetne várni???

ekkerjoz 2008.07.21. 06:54:10

Csak a korrektség kedvéért:

- a posztban szereplő Józsibogárnak kb. 4-500 embertől kell bérelnie a földet. A tulajdonszerkezet egyelőre ilyen. Osztatlan közös tulajdonban maradt a termőföldek egy része, és ezek a tulajdonrészek az évekkel tovább osztódtak, öröklés miatt, nem ritka a 20-25 aranykorona/tulajdonos értékű "birtok".
- mivel nem a saját földjén gazdálkodik, nem tud hitelhez sem jutni, azért nincsenek saját eszközei, kénytelen mindent bérelni. Búzaföldön egy év alatt tizenkétféle gép fordul meg, plusz a majorban is kellenek stabil gépek, tisztítók, szárítók, ki-betároló eszközök. Ezt zsebből nem lehet finanszírozni.
- nem ésszerű a magyar gazdát külföldihez hasonlítani, mert az eu-ban háromszor-négyszer nagyobb területalapú támogatást kapnak a többi országok gazdái. Ezért van az, hogy az osztrák, ír, német, portugál gazda nálunk bérel, vagy vesz földet, és otthon igényli rá a támogatást.
- aszály miatt még nem tüntettek a gazdák, akkor szoktak tüntetni, mikor a környező országokban rég elkelt a búza, nálunk meg még féléveket késik a kifizetés. Akkor szoktak tüntetni, mikor a multicégek lengyel, meg szlovák lisztet árulnak, mi meg leépítjük a malmokat. Bezárt az utolsó cukorgyárunk is, tessenek ezt kicsit higgadtan végiggondolni.
- a területalapú támogatás pedig nagyon nincsen ingyen, lám, a sok kívülállónak ez bassza a csőrét. A támogatással és az intervenciós árakkal azt érik el, hogy nincsen verseny, de piacvédelem sincs. A támogatás mértéke kb. arra elég, hogy a bérlő kifizesse a 20-25 kg/aranykorona értékű bérleti díjat. Ilyen támogatás létezik a szolgáltatásban, iparban is, munkahelyteremtés, felzárkóztatás címén lehet pályázni. És ott ha jól tudom előre finanszíroznak, a gazda meg nagyon sokat áll sorba a pénzért. Multicégek például öt évig adót sem fizetnek.

scsaba1 2008.07.21. 08:29:25

Ekkerjoz: nálad az öt pont... Este már nem volt türelmem így kifejteni.

Lajos: klasszikus kalászos kultúrákban nincsenek napszámosok bérrabszolgák. Túl sokat nézted az Isaurát.

Ott gépi bérmunka van, vegyszeres gyomirtás van (nincs kapálás) és gépi betakarítás van.

Lastrebel 2008.07.21. 08:57:38

Pilu

Ezzel azt akarod mondani, hogy ez a tipikus mai magyar gazda, aki egyébként kurva jólétben éldegél mint mezőgazdasági manager, de ennek ellenére állandóan a hatalom ellen hőbörög, sőt szabadidejében még a traktorral is pestre akar menni tüntetni? Vagy azt, hogy vidéken jártál és láttál egy ilyet is?

elolvastam 2008.07.21. 09:31:05

becsülettel végigolvastam. jó volt

igor.h 2008.07.21. 09:31:41

én meg aszondom hogy a kurva anyját a sok semmitevő nethuszár multialkalmozott köcsögnek!

INkvizítor 2008.07.21. 17:42:25

a kurva anyámat! :)

nekem bejött az írás... pozitív a hangulata, de nem ajnározó, nem benyalós, van élet a városon kívül is,

igen, baromi kemény, DE van!
lehet így is, ezt a "Lajos" féle réteget kellene kurvára(nagyon) megbecsülni, ezt kellene nyomni, csak fele annyira mint a multikat...

Lajos-e 2008.07.21. 18:33:39

"Lajos: klasszikus kalászos kultúrákban nincsenek napszámosok bérrabszolgák. Túl sokat nézted az Isaurát."

Aha... a traktort ki vezeti? Az 50 kg-os zsakokat ki dobalja? A termenyt ki lapatolja stb? Ja azt is biztos a gepi kultura.

Paulybird 2008.07.21. 18:47:46

Lajos-e 2008.07.21. 18:33:39

igen, és?

munakerőpiacról hallotál?

ha ennyiért pakolják a zsákokat akkor enyniért.

hogy kellene lenni?
törvénybe kellene foglalni, hogy a napszámosnak, akinek még egy szaros érettségije sincs, csak sokat szabad fizetni?

Bizos sokat segítene abban, hogy a lenygeleknél olcsóbban tudjon a magyar gazda lisztnekvalót előállítani...

Paulybird 2008.07.21. 18:57:04

ekkerjoz · szalka.blog.hu 2008.07.21. 06:54:10
"Csak a korrektség kedvéért:"

engem mindenesatre dühít, hogy a sok fogyatékos fikatírozza a hózsiféléket, amikor ennek így kellene mennie.

azt, hogy id ejutottunk, leginkább magunknak köszönhetjük. Az az okozat, és nem az ok, hogy a multi a lengyel lisztet árulja, és hogy be kell zárnia a cukorgyárnak.

Elkúrtuk.

Minden éveb a kormány odatolt egy kis lóvét a gazdáknak, épp hogy csak ne fújja el őket a szabadpiac, mert bármit is javítani a helyzeten sok meló lett volna, és sok fájdalommal is járt volna, ami ugyebár soksok szavazat elvesztését jelentette volna, és így hogy két populista nagypártunk van, ez nem volt realitás.
Csak hát sajnos amíg a magyar mezőgazdaság elszüttyög a posványban, addig a világ szépen elhalad melletünk, és annál nagyobbat fogunk baszódni, ha már egyszer végleg nem lesz tartható tovább a dolog.

Paulybird 2008.07.21. 19:08:19

mármint aze lmúlt soksok évtizedben kúrtuk el.
Nem csak, vagy épp pont most.

Lajos-e 2008.07.21. 19:19:06

pl betartani a torvenyt (minimalber, tulora stb). Vagy ez mar nagy keres?

scsaba1 2008.07.21. 19:37:42

Lajos, te még mindíg valami délibábos-aratókalácsos betakarításról álmodozol.

A postbéli Józsinál gépi bérmunka van. Nagyon gyakran előfordul, hogy a gép tulajdonosa vezeti vagy, ill. ha több gépe van, akkor egy kellően kiképzett, rutinos alkalmazott. Egy húsz milleres John Deere-t nem bíz az ember egy alkeszre (általában).

Kifizeti a gép és az ember bérleti díját és ennyi. Az nem rá tartozik, hogy az alkalmazottjának (ha van neki) mennyit fizet a géptulajdonos. Elmész tüntetni a Penny Markethez is, hogy az alkalmazottainak minimálbér környékén fizet és két műszak és no hétvége?

Egy Józsi-kaliberű agrárvállakozó nem zsákokban tartja a gabonát a "palláson", hanem bértárolással foglalkozó vállakozásoknál, esetleg intervenciós tárolóban, ahová elmegy a "mergapótos" és leborítja a szállítócsiga torkába a gabonát.

scsaba1 2008.07.21. 19:52:55

Minden éveb a kormány odatolt egy kis lóvét a gazdáknak, épp hogy csak ne fújja el őket a szabadpiac,


Milyen szabadpiac? Ami nincs? 3x-4x több támogatás zsebrerakó "nyugati" gazdákkal versenyezni, akik ráadásol TÉSZ-eken keresztül intézik a beszerzéseiket és az értékesítéseiket?

ekkerjoz 2008.07.21. 20:16:41

Kolompár Tomendzseri, már elnézést, de egyáltalán nem azért kerül be a multikon keresztül a külföldi áru, mert mi nem tudjuk megtermelni. (Én például majdnem mindent külföldre adok el, mert ott veszik meg, az igényes bajorok, meg szászok.)
Az összes multicég hipermarketét gyakorlatilag ingyen építette fel, úgy értem, minden támogatást megkaptak, és évekig nem adóznak. Ezek külföldi tőkét képviselnek, nyilvánvalóan elemi érdekük, hogy az anyaország (vagy "gyarmatai") dolgait értékesítsék, vagy dömpingáruval törjék le a hazai beszállítók árait. Sokszor előfordul, hogy vételi ár alatt értékesítenek, mert aki bemegy a 129.- Ft-os "virsliért", meg 499.- Ft-os sonkáért, biztosan mást is vesz, ami éppen nem akciós.
Meg kell nézni, mennyi zöldséges, pékség, húsbolt zárt be ott, ahol van a közelben hipermarket.
Azt pedig nem értem, mikor "tolt oda a kormány lóvét", nem hallottam róla az elmúlt tizenkilenc évben, mióta gazdálkodunk. Biztosan nem voltam a listán, pedig négyféle kamarának is tagja vagyok, mint termelő.

scsaba1 2008.07.21. 20:48:04

Egyébként, ha az unióban 2010-től megvalósul a növényvédőszereknél a "cut off criteria" engedélyeztetés, akkor úgyis vége lesz a magyar (és az uniós) mezőgazdaságnak, mint a botnak.

Majd megvesszük az indiai vagy a kínai élelmiszert, ahol (majdnem)minden mehet.

Paulybird 2008.07.22. 20:33:57

ekkerjoz

hát ha beszer ár alatt adnak valamit, akkor az törvénybe ütközik, és olykor-olykor meg is basszak érte őket a gvh.

Az ismételten csak magyar nép csicskasága, hogy csak annyira amennyire, és csak ritkán, és hogy úgy amblokk szar az ország, mert a sok orbánygyurcsányozások közepette a sok kis apró lényeget valahogy mindig leszarja nép, azokra az apróságokra gondolk, amitől élhetőbb lehetne az ország.

Az pedig erősen demagógiaszagú, hogy a multinak érdeke tönkrebaszni a magyar gazdákat. A multi csak minél több nyereséget szeretne, ahogy mindenki, aki csak vállakozik valamire. Ha a román tök szállítással együtt olcsóbb, mint a hazai, akkor azt árulja.


Az pedig szintén más kérdés, hogy a közeli kisbótok bezárnak. Ez egy természetes dolog, a tecsó-acsán jobb tud lenni náluk, elhullanak a versenyben, ez van.
Esetleg el lehet menni oda többet vásárolni kicsit drágábban kisebb választékból, de ez a picsogás-multizás értelmetlen.

de mondom, ha ennyire csicskák vagyunk, hogy ilyen pitiáner módon át lehet baszni a népet, akkor ne csodálkozzunk, a siránkozás önmagában meg nem segít.

A multi is pont ugyanolyan cég, mint a sarki zőccséges, csak nagyobb, és hát így több lehetősége van.

Azt se felejtsd el, hogy a hangárpiacok amellett hogy kiszorítanak egy csomó kis bótot, csillió embert alkalmaznak, és nem biztos, hogy rosszabb fizetésért pénztároskodik ott a pénztáros, mint a sarki vegyesben.

az odatolt lóvét meg értsd már jól légyszíves, azokról az elbaszott és átgondolatlan támogatásokról, intervenciós kiegészítésekről van szó, amikkel csak a kínálati oldal elbaszott szerkezetű, magában életképtelen részeit tartjuk fenn, és a változás ellen ösztönözzük.

érted ugye, ha kétholdon gazdákodó földművest mindig eltartjuk mesterségesen azon a szinten, amin tengődik, és ezt a pénzt nem arra szánjuk, hogy megpróbáljuk átsegíteni valami versenyképesebb ágazatba, akkor minden marad a régiben, míg más országok szépen e téren is elslisszolnak mellettünk.

Nem a kisgazdát akarnám én bántani, mert ő önerőből kevés, és túl sokat nem tehet, de elhitetni velük, hogy ez így működhet, az kurvanagy hiba...

ekkerjoz 2008.07.22. 22:41:54

Kolompár Tomendzseri,

nem először futok bele ilyen vitákba. Szerintem néhány dolgot jobban meg kéne ismernie.

-Multik: egyszerűen nem vesznek át termelői árút. Igenis érdekük volt leépíteni a kisboltokat, teljesen átalakult miattuk a kisker ágazat. Igenis visszaélnek az erőfölénnyel, mert egyrészt nem vásárolnak fel, másrészt megszűntek miattuk a kisboltok, a gazda nem talál piacot magának. Ennél világosabban nem tudok érvelni. A multi lenn tartja, vagy beszerzési ára alatt tudja adni a krumplit, mert magasabb árréssel adja aznap a klozeti papírt, tehát nem veszít. A zöldséges meg becsuk, mert nem tudja olcsóbban adni a dolgait, mint ahogy veszi. EZ NEM VERSENY.

-Támogatás:
100-200 ha alatt nem gazdálkodik senki. Nem a támogatás miatt, hanem mert minél nagyobb földet művel egy gazdaság, annál kisebb a fajlagos költsége. A támogatás a vetőmagra sem elég, ezt tudnia kell, mielőtt emlegetni kezdi. Kétholdas gazda nincsen. Aki kétholdon gazdálkodik, az paraszt, és csak a saját konyhájára termel, támogatást nem kap. Én 166 hektáron gazdálkodom, két új szövetkezetet is alapítottunk, de én sem kapok támogatást, ugyanis nem kérek. Hiszen mindent, amit termelek, feletetek a szarvasmarhákkal, még vennem is kell, mikor elfogy. A támogatásnak egy célja van, ezáltal ellenőrzi a piacot és a termelést az EU.
Itt vissza is térhetünk a multicégekre, napi 8-9000 liter tejet termelek, 420 db marhát tartok, mit gondol, mennyit vesznek át ebből a multik? Nagyjából annyit, mint Ön. És nem az áron vitatkozunk, egyszerűen nem kell, van nekik "otthonról" bőven.

Nem akartam kioktatni, de gondoltam, érdekli, milyen ez a föld felszínéről.
A anyafold.blog.hu oldalon néha szoktam ezekről írni.

Üdv:EJ
süti beállítások módosítása