HTML

 

A minap két palack bor mellett gazdasági válságot vizionáltunk. Olyat, mint amikor esténként összesöpörték az utcáról a bankókat, amiket összefútt a szél a kapualjakba, és amikor a megkapott fizetésed két doboz gyufát ért mire elértél vele a boltba, a csak normálalakban kifejezhető infláció miatt. Amikor a pénz megszűnik fizetőeszköznek lenni.
 
Mivel erről – hál’ istennek – semmi gyakorlati fogalmunk nincs, nagyapáink történeteire hagyatkoztunk. A klasszikus sztorik kerültek elő, a négy tojásért hajvágás, és a két csirkéért az asztalossal cserélt kredenc, és a két mázsa krumpliért vett budai telek. Ja, romantikusnak tűnik a cserekereskedelem, de akik megélték nem egészen így látták az „értékrendszer” összeomlását.
Próbáltuk elképzelni hogyan működne ez ma. A vidéki ember a városba jár seftelni, hozza a saját maga által megtermelt kaját és becseréli a városlakókkal portékáira, az általa előállított szolgáltatásokra, tárgyakra. És már ennél a momentumnál borult is az elméletünk…
Ugyanis, amíg a harmincas évek elején a városlakók jelentős része is produktív termelő volt (kazánkovács, asztalos, cipész etc..) vagy olyan szolgáltatást nyújtott, ami közvetlenül el/becserélhető más javakra. Magyarán munkaereje, tudása, vagy produktuma mások számára - és így a mindennapi életben - is hasznosítható volt, még a „tábori” körülmények között is.
Ezzel szemben a mai városlakók többsége semmiféle produktumot nem állít elő. Oh, bocsánat kérek mindazoktól, akinek a lelkébe gázoltam ezzel a mondattal, az irodaházak üvegfalai mögött Excel-táblázatot és PowerPoint-bemutatókat „termelőktől”!
 
A világ ide jutott (szerintem jutott, de a közgazdászok szerint fejlődött), hogy a fehérember ül az irodában, és virtuális bitcsomagokat gyárt. Nem akarok most belemenni a francia példába, de, aki járt kint, az pontosan tudja, hogy fehéret nem látsz dolgozni. A zöldséges ládát feka pakolja, az újságot kínai hordja, és a kukát két arab srác teszi a teherautóra. A fehérember meg ül a negyedik emeleten és menedzseli az „alatta” dolgozókat egy vállalatirányítási szoftverrel, majd munkájának hatékonyságát két PP-prezentációval igazolja főnökének hó végén. Efelé tartunk mi is - és az összes „nyugati” társadalom- csak még azt nem látom, hogy afrikai bevándorlók híján nálunk ki fogja tologatni a kukákat.
 
Ha – ne adj’ isten – egyszer a túlélés lesz a tét és nem a lízingelt ülésfűtés, akkor mit fog enni a mai városlakó? Ha egy napon arra ébredünk, hogy a pénzközpontú társadalmunk alapjául szolgáló bankó éppen annyit ér, mint amennyit a papír, amire nyomtatták, akkor nagy bajban leszünk, mi Excel-gyárosok. Brutális ára lesz annak, hogy teljesen elszakadtunk a valós értékektől, értékrendtől. Egy virtuális világ közepén virtuális produktumokat „termelünk”, de a kaja, amit megeszünk nagyon is valós, és ha a kettő közötti - szintén virtuális – „árfolyamrendszer” megszűnik létezni, akkor kiderül, hogy munkánk és tudásunk a valós világban NULLÁT ér. Nem tudok cipőt készíteni, nem javítok traktort, és még csak hajat sem tudok vágni. Semmit olyat nem produkálok, amit egy jelentősen leredukált igényszintű környezetben hasznosítani lehetne. Éhen döglenék, ha ismét beköszöntene a városlakók-vidékiek közötti cserekereskedelem korszaka. Nincs semmink, ami értéket jelent abban az esetben, ha a lét a tét. A bankszámládon virító számjegyek nullát érnek, és az életed fő művét jelentő integrációs projekt sajnálatos módon szart sem érne a kofák szemében. Az Excel-tábla nem ehető.
 
Már látom magam előtt a képet, mikor becsönget egy parasztember egy talicska krumplival
- Akarsz enni? Mid van cserébe?
Én kihajolok az ablakon, - és mivel már minden használati tárgyam kajára cseréltem- csak ennyit mondok:
- Excel-táblám. Igaz, több gigányi.

Címkék: társadalom válság

116 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://pilu.blog.hu/api/trackback/id/tr521463181

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az excelgyárosok védelmében 2009.10.21. 10:50:13

Ilyen felszínes írást már régen olvastam, nem is tudom, hogyan kerülhetett ki az Index címlapra. Kezdjük azzal, hogy tisztázzuk mi a pénz. Sokan úgy emlegetik, mint egy absztrakt eszköz, egyfajta univerzális cserealap, ami lényegében igaz is, hiszen ki...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hátsó szándék 2009.10.21. 10:02:04

Azért ez nem ilyen egyszerű. Fentebb Sün! balázs meg Walter Melone már árnyaltabban látja a helyzetet. Rövid időn belül valaki összeszedné vidéken az összes krumplit, hogy a városba vigye, a földművesnek meg ne kelljen felmenni. Cserébe lehozná az ipari termékeket egy kupacban, és haszonnal szétosztaná. Előbb-utóbb lennének alkalmazottai is, akik nem termelnek, csak pakolnak. És ha sok melós van, kéne, aki irányítja őket. Ezen felül kéne nyelvtudás, hogy idegen parasztokkal is tudjál seftelni, stb.

Szerintem egyébként a közgazdaságtan törvényei a fizika törvényeinél is szigorúbbak. A piac elpusztíthatalan, és előbb-utóbb mindent megold.

MoxNox 2009.10.21. 10:02:32

Azon gondolkoztál már, hogy blog helyett a fonóban és a kocsmában kéne mesélned a történeteidet, nem pedig egy valós értéket nem jelentő számítógépen megírnod, amit aztán egy Excel táblák ezreit gyártó városi embereket is foglalkoztató internetszolgáltatón keresztül küldesz el egy weboldalra, amit pedig virtuális biteket kovácsoló, virtuális értékeket létrehozó emberek készítettek? Ezzel a kis lépéssel is hozzájárulnál egy valós értékeken alapuló, igazi használati tárgyakat létrehozó társadalom létrehozásához. Például mint ami Észak-Koreában van. Na ott aztán nincs virtuális világ, csak a kézzelfogható valóság.

CyberPunK 2009.10.21. 10:03:06

Ugyanis, amíg a harmincas évek elején a városlakók jelentős része is produktív termelő volt (kazánkovács, asztalos, cipész etc..) vagy olyan szolgáltatást nyújtott, ami közvetlenül el/becserélhető más javakra.

Izé, mi van azokkal az emberekkel, akik ipari termelésben vettek részt? Adott egy vasmacskát 10 kiló krumpliért? Vagy a bányász adott 20 kiló kőszén-t?

Ms. Mazsola · http://msmazsola.blog.hu/ 2009.10.21. 10:03:49

Nem tudom, szándékos-e a picit demagóg hangnem, de alapvetően ez egy érdekes írás. Persze egy szellemi munkás, excel-gyáros nem állít elő ehetőt, de egy tanítónő sem, amit azért mégsem lehet haszontalannak nevezni még pénztelen időkben sem. (Nem hiszem, hogy azt mondaná egy tanító, hogy adj egy zsák krumplit, és cserébe megtanítom a fiadnak a szorzótáblát.)
Ráadásul lehet, hogy ínséges időkre nem megfelelő a szolgáltatás-ipar-földmívelés arány megoszlása, de normális gazdasági viszonyok között ez a megfelelő, vagy legalábbis a perpill meglévő. Nem lehet egy ilyen típusú válságra építeni a mindennapi gazdaságot.
Egyetértek @szépmezővel, nem minden vidéki foglalkozik termeléssel, manapság inkább gépek látják el azt a feladatot, amit száz éve még pár izmos parasztember. Tehát nem az egyszerű emberrel lehetne csereberélni... Maximum a konyhakertben megtermett paradicsomot és cseresznyét adhatnánk oda a nagyvárosi árucikkekért.

Mike36 2009.10.21. 10:04:01

ez szimpla fazsság
mit fog enni a városlakó jaj jaj
hát majd lengyel csirkét

bolomba (törölt) 2009.10.21. 10:04:06

@hátsó szándék: es mi van ha piac haldoklik, mert mar tul "oreg"?

ejha! 2009.10.21. 10:05:14

Azért ez nem olyan bonyolult. A talicskás krumplitermesztő vagy a gyereke lebetegszik. Meg kell operálni. A doktor azt mindja neki:
A sima műtét 1 tonna krumpli, ha kér altaltást és fájdalomcsillapítást akkor az már 2 tonna. Ha steril orvosi műszereket akar akkor az 3 tonna és ha a műtőlámpát is bekapcsolják akkor az 4.

Persze, hogy azonnal hozni fogja a 4 tonna krumplit. És abból fog élni városi orvos, nővér, gyógyszergyár és az áramszolgáltató.
És az ott dolgoző összes informatikus és excel gyártó is. És nagyon hamar visszaáll minden a jelenlegi ár arányokra.

Itt a vége fuss el véle.

tula 2009.10.21. 10:05:26

a post valóban elég nagy marhaság. Ahogy
Walter Melone írja, ha netán összeomlana a forint, akkor legfeljebb áttérünk az euróra (lásd Boszniát a kilencvenes évek közepén, vagy Montenegrót, ami azóta is "úgy maradt").

persze annak, hogy a forint csak úgy egymagában összeomlik, nincs túl sok esélye, amíg értékelhető gazdasági termelés folyik az országban. szerintem jóval nagyobb az esélye egy jó kis háborúnak, amiatt, hogy a dollár lassan, de biztosan kezdi elveszteni a tartalékvaluta szerepét, és ha ez így megy tovább, akkor az usa is el fogja veszíteni a világ vezető pénzügyi és gazdasági hatalmának a szerepét. az pedig nem valószínű, hogy ezt ölbetett kézzel néznék végig. persze őszintén remélem, hogy nem ez fog történni

hátsó szándék 2009.10.21. 10:07:11

@bolomba: rendben, haldoklik, de mondjuk inkább úgy, hogy ebben a formában haldoklik, és előbb-utóbb kénytelen lesz átalakulni. De az alaptövények akkor is érvényesülni fognak.

paráznabillegető 2009.10.21. 10:08:46

"...még csak hajat sem tudok vágni..."
én tudok hajat vágni!!! igaz, csak tükörre... de akkor is!!!

Sorrel 2009.10.21. 10:11:15

@Sátán meg a Jocó: Ja, rohadt kommunisták aztán persze áttértek a még kifinomultabb módszerekre, mert megengedték a termelőszövetkezeteknek, hogy maguk válasszák meg vezetőiket, meg a nyereséget hazavigyék, sőt még a háztájit is, ebből aztán persze baj lett, mert a kisközösségekben elszórtan szerveződött, megtollasodott nép lerázta magáról a komenista béklyót, és alig tudtuk visszaterelni őket a gazdaságos méretnagyságot el nem érő családi gazdaságba, meg a közteher-elkerülő őstermelőségbe, hogy aztán az állami támogatással jól kézben tartsuk őket!
Ezek a liberálisok meg még pimaszabbak, mer' azok meg direkt csökkenteni akarják a Zállam szerepét, és, ha persze nincsen állam (a kommunista párt sajnos önfelszámolódott), akkor meg nincs ki megmondja a zembereknek, hogy mi a helyes, mi nem. Emberek (persze csak azok akik nem a Zállam) meg hülyék, útmutatás hiányában agymosottan, génkezelten tengődnek napról-napra, és nem is csoda, hogy aztán az excel, meg hasonló marhaságok felé fordulnak, pedig mennyivel egészségesebb a kétkezi munka, eleink is azért éltek olyan sokáig, mert nem vetették meg!

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.10.21. 10:11:19

Annak, aki elgondolkozott azon, mihez is kezdene a posztbéli helyzetben:

omagyar.blog.hu/2009/06/02/elso_evad_olvasasi_sorrendje

Egy fél megye hirtelen az ókorban találja magát, és onnantól kezdve egy darabig nincs szükség marketingmenedzserekre! :)

(Kezdjétek az M1 - Átkerülőút sztorival! Már ha egy jó tanácsot elfogadtok! :) )

ambbay 2009.10.21. 10:13:14

Amikor a krumplis ember rájön, hogy a szomszéd csak valamiért kevesebb zsák krumplit fizetett a budai telekért, vagy nem emlékszik, mennyi csirkét kapott az ujkrumpliért és mennyit a régiért, nekünk mindig lesz erre egy Excel táblánk :) (Pár szem krumpliért.) Sôt, heti még pár szemért még adminisztrálnia sem kell :)

bolomba (törölt) 2009.10.21. 10:13:55

@hátsó szándék: attol fugg mennyire tekintesz valamit alaptorvenynek, illetve melyik forgatokonyv fog bekovetkezni. a Hetesi-fele jelentes, vagy a John Titor-fele.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.10.21. 10:15:24

Mostani társadalmunk nem az ősközösségbe zuhanna vissza. Számtalan vívmányunkat közösségi ellátással fenntartanánk.

Az orvosnak nem kéne 5 tojásért felírni a nyírfakérget lázcsillapításra, a tanárnak nem egy fél kiló kenyérért kéne a Sokan voltunkat elemeznie.

A központi gyűjtés és újraelosztás persze fenntartana jópár aktatologatót, de még mindig többen termelnének, mint beszélnének róla.

bolomba (törölt) 2009.10.21. 10:18:13

@bolomba: persze ismerem, John Titor hatteret es multjat (jovojet), azonban a felvetesei erdekesek

hátsó szándék 2009.10.21. 10:19:47

ja igen, és valaki rövid időn belül átvágna valakit, mert egy tonna eladott krumpli fele rohadt volt. Akkor meg igazságért, bíróért, meg rendőrért kiáltanának. Rögtön néhány új munkahely!

midnight coder 2009.10.21. 10:24:02

Alapvetően a társadalom életszínvonala - és igazából maga a társadalom szerkezete is - az épp felhasznált technológiától függ. Ha jobb a technológia akkor kevesebb ember kell a kaja előállításához és több foglalkozhat más olyan dolgokkal amik kellemesebbé tehetik az életet. Pl. házhoz szállítják a pizzádat, áramot biztosítanak a számítógépednek - és persze előállítják azt programostul, fenntartják az internetet, tévét, rádiót, stb. Ehhez pedig kell adminisztráció is. Persze, ezek a dolgok a luxus kategóriájában vannak a puszta túléléshez képest. Elvégre életben lehet úgy is maradni hogy napi 12 órán át kapálod a krumlit és a nap végén kapsz egy nagy tál krumplilevest, és közben senki nem gyárt Excel táblát.

bolomba (törölt) 2009.10.21. 10:30:15

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: na de mi van, ha a szamtalan vivmany(unk)at valamilyen okbol nem lehetne mukodtetni?

Megfigyelo 2009.10.21. 10:32:59

Arrol is irni kellett volna, hogy manapsag senki sem tud mar tuzet gyujtani ket fadarab osszedorzsolesevel... Arra nem lesz szukseg a nagy osszeomlasban?!

Mike36 2009.10.21. 10:35:24

@Sorrel: ja, 40 évesen már mutogattak a vásárban

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2009.10.21. 10:36:24

Nagyon-nagyon archaikus a termelés képed. A világ már évezredek óta, nem így néz ki.
Hogy jut el a krumpli a paraszttól a városlakóig?
Ő maga viszi el? Mindenkinek? Akkor nem marad ideje dolgozni.
Vagy a kereskedő? Ki gyártja a kereskedő járműveit? Honnan tudja a kereskedő, hogy hol a vevő?

Szerencsére, sokan vannak itt olyanok is, akik ébren vannak. pl. szépmező, Walter Melone stb.

Volkov 2009.10.21. 10:45:20

A sok hitetlenkedőt el kell szomorítanom, mert a cserekereskedelem igenis hétköznapi dologgá kezd válni főleg a keleti országrész kis falvaiban.
Magam is dolgoztam, vagy cseréltem már krumpliért, gázolajért, takarmányért stb. Akármilyen túltermelés is van, vannak szezonális hiánycikkek, valamint eladhatatlan termény.
Csak ha valaki még nem tudná, évek óta pl. sokan terménnyel (pl. kukoricával fűtenek), sőt idén már olyat is hallottam, aki a vetés előtt már úgy kalkulált, hogy nagy része a kályhában fog elégni, mivel a terményt olyan alacsony áron veszik át, hogy a vele egyenértékű fűtőanyag sokkal drágább. Mindez ugyanabban az országban ahol pl. gyerekek éhezése és a szegények alultáplálása lassan napi probléma kezd lenni.
Én olyan családban nőttem föl ahol pl. a nagy ukrajnai éhínség miatt a kukorica fűtésre használása kb. a nyolcadik fő bűnnek számít (aki benne volt az tudja, hogy ez mit jelent). A nagyokosoknak mondom, akik azt gondolják, hogy akkor miért nem tartanak az emberek állatokat, ahol takarmányként föl tudják etetni: ez még eltüzelésnél is nagyobb ráfizetés manapság. Mind állami, mind társadalmi elfogadottság szintjén tönretették ezt a megélhetési forrást. A húsnak nincs ára, a tejnek nincs ára, és az állattartás igen drága mulatság (pl. az állatorvosi előirások, eu direktivák, stb betartása - ha nem tartod be megbüntetnek, kényszervágás és ugy megy a megsemmesítőbe, vagy szimplán eladhatatlan lesz az áru) - arról nem beszélve, hogy az állattartás olyan munkával jár, ami megkövetel egyfajta életmódot. Ma már jövedelmezően nagyüzemi szinten éri meg állatokat tartani. A dolog nem olyan egyszerű hogy majd tartok 10 tyúkot és a család megeszi - itt tonnaszámot megütő mennyiségekről beszélünk. De az emberek rá vannak kényszerítve erre, és pl. szalonnával nem megy a traktor ami a szénát bálázza, maximum a traktoros, ugy egyre inkább ez kezd ujra elterjedni a cserekereskedelem. Persze az államnak ez nem érdeke, mert a fél oldal szalonnából származó áfarészt nem tudod a postán elküldeni az apehnak. Vagy nem tudsz körtebefőtt egységben áfás számlát irni. Ahelyett, hogy az emberek ilyen irányú öngondoskodását segítenék, nyomják az adóforintokat az mg-be, ami végül mégis a nagygazdálkodó külföldi tulajdonú cégeknél csapódik le nyereségként. A kisvállalkozó ("őstermelő") meg gyűjtögesse a számlákat.
Ezt ajánlanám a gazdasági rovat újságíróinak figyelmébe is, mert ezeket a dolgokat nem verik nagydobra.

A másik vonala ennek a dolognak a mérnöktársadalom mai helyzetére utalna. A mai mérnökök fölényeskedve utasítják el, az ugynevezett "low-tech" ágát ennek aszakmának. A mérnök oktatásból is kezd egyre inkább kiveszni ezek az ismeretek. Ez a low-tech takarja, pl. azokat az alap túlélési dolgokat, amikor pl. kéziszerszámokból össze kell dobni egy lyan szerkezetet ami a furt kutból felhozza a vizet. Semmi elektromosság, semmi hightech gyártóipar. Esetleg meglévő eszközökből összeguberálni, vagy átalakítani olyan dolgokat ami éppen alapszinten segít a közösség túlélésében.
Régen ez része volt annak a több évszázados tapasztalati technikáknak, ami pl. sok ember életét mentették meg a háború utáni zűrzavarban. Sajnos nem kell ahhoz háború, hogy ezzel életeket lehessen megmenteni. Nem azt mondom, hogy egy mérnöknek kell ezeket két kezével megcsinálnia, de tudnia kell pl. a különböző mesteremberek segítségével kivitelezni, vagy őket kordinálni. Ma hány építőmérnök tudna ideiglenes hidat veretni mondjuk egy patakon, ami elbír mondjuk egy járművet? Vagy hány villamosmérnök tudna szemétből egy generátort összegubizni?
Nincs mindig ott gugli, hogy rákeress ha csöpög a vizcsap mit tegyél. Hasonló ez ahhoz, hogy egy orvosnak minden körülmények között el kell tudnia látnia egy sérültet a lehetőségeikhez képest. Nekünk mérnököknek ilyen szempontból könnyebb dolgunk van, mert az eszközök és az alapanyagok mindig adottak. Kicsit sarkítottam, mert minden mérnöki tudományra ezt nem lehet egyértelműen ráhuzni, és nem kell feltétlenül msc. mérnöknek lenni ahhoz hogy ezekben a dolgokban cselekvőképes legyen az ember.
Akik olyan országokban laknak, ahol nagyok a távolságok, ritkán lakottak és a lokális önellátás valamilyen alapszinten követelmény, ott ennek hagyománya van (lásd a DIY - (do it yourself) mozgalmat Amerikában és Kanadában), és a barkácsolásnak nincs pejorativ kicsengése.
A mai társadalmakban túl nagyok lettek az igényszintek a lehetőségeinkhez képest. Az alapvető igényeinket kielégítő kétkezi munkáknak, és szakmáknak a respektje a béka segge alatt van. Elég lenne egy hetes áramszünet, vagy két hónapra nem jön az országba a gáz, vagy egy tisztességesebb földrengés, és már meg vagyunk lőve, várhatjuk a külföldi segítséget és segélyeket.

Kicsit hosszúra sikerült, lehet egy külön blogot megérne a téma bonsolgatása.

futureboy (törölt) 2009.10.21. 10:46:01

divat manapság arról írni, hogy a globális pénzrendszer az összeomlás felé száguld.

van egy rossz hírem azoknak, akik ebben reménykednek: ez azért nem fog bekövetkezni, mert az emberek többségének egyszerűen nem áll érdekében.. az emberek többsége továbbra is le akar menni a boltba, ahol választék van, és vásárolni tud a pénzéért, utána haza akar menni tévét nézni. meg telefonálni akar a mobilján, meg internetezni a számítógépén (faszságokat írni a blogján). ezek közül a lehetőségek közül egyik sem létezne, ha a pénzrendszer nem lenne olyan komplex, amilyen. cserekereskedelmen alapuló gazdaságban ilyen eszközöket soha senki nem fejlesztett volna ki. azaz: az emberek többségének továbbra is érdekében áll elfogadni a pénzt..

és mi a helyzet a fejletlenebb országokban, ahol bizonytalanabb a helyi pénz? lásd Szerbia: ők eurót használnak, kész. lehet, hogy a saját gazdaságuk még nem áll olyan erős lábakon, de nem baj, használják egy sokkal erősebb gazdaság pénzét.

vagy Indonézia: nekik van saját pénzük, rúpia, de sokkal szívesebben elfogadják a dollárt, vagy az eurót. az emberek a folyóban fürdenek este, mert nincs fürdőszobájuk, de motorjuk, meg 3G-s mobiltelefonjuk, az van.

természetesen, a pénzrendszerek súlyos hibákkal terhelten, az árfolyam-rendszerek súlyos egyensúlytalanságoktól folyamatosan feszítve működnek, és óriási problémákat kell megoldani.. de ha például nálunk hirtelen összeomlana a forint (amire tavaly októberben volt némi elméleti esély, ez elhárult szerencsére), azért az eurót mindenki elfogadná, ez biztos.

olyan emberrel már találkoztam, aki eddig excel-táblák gyártásából élt, és most munkanélküli.. de olyannal is, aki eddig a gyárban autó-alkatrészeket állított elő, és most szintén munkanélküli..

futureboy (törölt) 2009.10.21. 10:49:00

@Volkov: amiről Te írsz, az egy kiegészítő jellegű dolog, ami lokális szinten kiegészíti a létező pénzrendszert, de nem helyettesíti.. egyébként a téma tényleg megérne egy külön blogot!

"a cserekereskedelem igenis hétköznapi dologgá kezd válni főleg a keleti országrész kis falvaiban."

ez azért nem azt jelenti, hogy ők nem fogadják el a pénzt egy exceltábla-gyárostól.. de értem, amit írsz, és nagyon érdekes.

p4r4j35u5 2009.10.21. 10:49:15

Escel gyáros vagyok én is. De ha kell, disznót vágok, csirkét kopasztok, kapálok, ások, falat húzok, betonozok, vízvezetéket szerelek, tetőt fedek, kukoricát török. Meg még vagy 80 dolog amit már csináltam életemben:)

saetta26 2009.10.21. 10:53:37

Szerintem sok igazsag van benne.
Raadasul ez reszben mar mai jelenseg. Lehet, hogy nem omlott ossze meg a rendszer, de pl. a rosszul kepzett diplomas allastalanok szama drasztikusan no.
Es a nyugat csak adossaghalmozassal tudott valaszolni eddig a jelenlegi valsagra. Az ipari termeles meg tovabb tolodik keletre.

Igenis vilaggazdasagi buborekban elunk (mi inkabb mint a kinaiak).
En improduktiv GDP-nek nevezem azt, ami nem osszeegyeztetheto a fenntarthato fejlodessel.
Magyarorszag komparativ pozicioja ezen belul is az atlagnal lenyegesen rosszabb.
Mert eroforrasokban (kiveve elelmiszer, viz) alapvetoen szegenyek vagyunk, es a kulso eroforrasokert jelentos reszben "buborek"teljesitmennyel fizetunk.

-----
Egy lehetseges scenario
- Az elso valtozas a tomeges munkanelkuliseg lesz.
- a masodik a bevandorlas - mert kelet is megrendul es onnan 100milliok indulnak majd meg - (hozzank pl az elelem es a viz miatt)
- ezzel egyutt az EU osszeomlasa
- a kozszolgaltatasok osszeomlasa
- kommunizmus vs bevandorlok

Szerintem Anglia is egesz jol modellezi ezt a (lehetseges) jovot....

lamed 2009.10.21. 10:56:56

Az is egy kérdés, hogy ha tényleg bekövetkezne ez a nagy élelmiszerhiánnyal járó válság, akkor a mezőgazdaságban dolgozó néhány % ember hogyan fogja tudni megakadályozni a többséget, hogy elvegyék tőle a kaját. Amikor a SZU-ban hasonló volt a helyzet, akkor éppen a termőföld kellős közepén élő parasztok haltak éhen leginkább a padlássöprések után. Jó kis elgondolás az, hogy neked van kincset érő kajád, amiért majd mások hajlandóak lesznek bármi árat megadni, csakhogy a valóságban egyszerűen elveszik majd tőled, és örülhetsz, ha ennyivel megúsztad.

drazsé 2009.10.21. 10:57:14

fel lett már hozva ugye ferfal, hozok egy másikat, war nerd

exiledonline.com/war-nerd-apocalypse-never/

bár az írás elméleti, mindenképpen javaslom elolvasásra

konkrétan pedig, a posthoz, mi fog töténni, ha az excelgyárosoknak nem lesz mit enniük?
nos, éhséglázadás
és itt kétfelé kanyarodunk:
- amennyiben van központi kormányzat, amelyik erővel rendelekezik, egyrészt ezt megpróbálja elfoyltani, másrészt pedig megpróbálja megelőzni... beszolgáltatás, fejadag, padláslesöprés, rémlik valami?
- amennyiben nincs iylen, nos akkor az éhező "mob" a saját kezébe veszi az ügyet
természetesen egy idő után önszerveződés következtében megint ott leszünk, hogy beszolgáltatás, padláslesöprés, stb, csak épp egy brutálisan véres átmeneti időszak után (ami ugye nálunk a háború után hálistenek kimaradt)

és megint csak ajánlanék két filemet (film, tehát alkotói szabadség, stbstbstb), az egyik a The Day After (az eredeti, 1980-as évekbeli, atomtámadás éri az USA-t, utána mi történik, borzalmasan nyomasztó egyébként) a másik pedig egy angol oktatófilm? aminek elfelejtettem a címét, de hátha vlaki az olvasók közül ismeri, szintén atomtámadás, de anglia, kevésbé nyomasztó, de nem kellemes az sem

Ludas Matyi Online · http://ludas-matyi.com 2009.10.21. 11:00:03

Ilyesmire gondol a cikkíró :)
Klasszikus, bár gondolom mikor íródott, akkor nem volt olyan vidám.

ludasmatyionline.blogspot.com/2009/02/zsir-ara-1945.html

futureboy (törölt) 2009.10.21. 11:03:06

már az ókori Egyiptomban is léteztek a mai Excel-tábláknak az akkori megfelelői.. valakinek számon kellett tartania a megtermelt javakat..

sok társadalom becsődölt már a történelem során, de aztán az emberek mindig újra megszervezték magukat, és általában mindig egy komplexebb rendszert hoztak létre az előzőnél..

fakof 2009.10.21. 11:13:09

két kérdésem volna:
1, Milyen bor volt?
2, Te magad fehér-e vagy?

johevi 2009.10.21. 11:14:15

A sok key account seles representant executive manager és kiskosztümös kávékészítői elmehetnek majd a picsába.

2009.10.21. 11:19:33

Én ezt már régóta vízionalizálom, és nagyjából ugyanannyi ötletem van a túlélésre, mint a posztolónak.

De nekem van egy keresztkérdésem is, a talicskányi krumplis parasztbácsival kapcsolatban:

Mit csinál a krumplijával, amikor egy csapat éhes suhanc jön vele szembe???

BKV reszelő 2009.10.21. 11:21:31

Ugyan, ne aggódj ! Ha ide jut a világ, akkor nem a paraszt kopogtat nálad, hanem te a parasztnál és mész a földekre burcsázni. A paraszt majd ül otthon és excel táblákban nyilvántartja, hogy kiss pitsu manager fél hektárt kapált fel ma, tehát jár neki egy csirke és 2 kg krumpli. A világ eléggé állandó. Ismétli önmagát.

Ajey · http://www.babaji.hu 2009.10.21. 11:21:53

Ekkora elbaszottságot is csak a YóIsten képes teremteni, mint ami ma a világon van... :-)))

www.babaji.hu

"Ez a kavargással teli jelen csak véres forradalom árán fog megváltozni; és a béke csak azután tér vissza, hogy a forradalom már elérte a tetőpontját." -Babaji

futureboy (törölt) 2009.10.21. 11:22:09

amúgy egyébként a téma, amit felvet a bejegyzés, nagyon érdekes és elgondolkodtató, csak a tálalás hihetetlenül demagóg (az én ízlésemnek), de ki tudja, lehet, hogy pont így kell tálalni egy ilyen témát a blog.hu-n, ilyen plasztikusan, kép-szerűen (a krumplis ember megkérdezi az excel-gyárostól, hogy "mid van"), ahhoz, hogy kikerüljön címoldalra, és így észrevegyék az emberek, aztán elgondolkozhassanak rajta..

de a valóság persze tök máshogyan van. kik a legnagyobb excel-gyárosok a világon? a könyvelőcégek.. ehhez képest az ő bizniszük talán a leginkább válság-álló.. vagy az adó-tanácsadók. tökmindegy, hogy válság van vagy nem, könyvelésre mindenkinek (piaci szereplőnek) szüksége van, adót mindenki fizet..

és lehet, hogy a könyvelők nem termelnek semmi kézzelfogható, ehető dolgot, de ki mondaná azt, hogy haszontalan a munkájuk a társadalom szempontjából? csak egy nagyon buta, és alul-iskolázott ember.

BKV reszelő 2009.10.21. 11:22:23

@Traktorka: Nyugodj meg, a paraszt az kemény és ha kell össze is tud fogni. Jöhet a csapat suhanc, amikor 70 kasza villan feléjük, majd el is mennek az étvágyukkal egyetemben.

Páneurópai Harci Kos 2009.10.21. 11:22:29

majd excellel jól kiszámolom, hogy mennit kell tőle elvenni, hogy ne hajon éhen, és én is jóljárjak:)

BKV reszelő 2009.10.21. 11:23:44

@futureboy: A felüliskolázottak az aluliskolázott szót egy szónak írják.

s9e (törölt) 2009.10.21. 11:24:21

Az excel-tábla gyártás egy szolgáltatás része, amely akár termék előállítást is szolgálhat közvetlen vagy közvetett módon. Valójában a post arról szól, hogy ezek az emberek nem csinálnak semmit szemben a jó fölművesekkel.

Amiatt meg ne aggódj, hogy majd mit is adnak neked termékedért cserébe a városiak: Egyszerűen csak elveszik. Ezt már nagyon jól bejáratták a Szálini Ukrajna kirablásánál is.

Páneurópai Harci Kos 2009.10.21. 11:24:27

"@Traktorka: Nyugodj meg, a paraszt az kemény és ha kell össze is tud fogni. Jöhet a csapat suhanc, amikor 70 kasza villan feléjük, majd el is mennek az étvágyukkal egyetemben."

pedig valós helyzetet vázolt fel, ritkán mászkál 70 ember egyszerre kaszával:)
(amikor feltalálták már a kombájnt is:)

Dr. No 2009.10.21. 11:24:30

Kérdés, milyen mélységű az összeomlás. Ha a mezőgazdasági termelés pl. a középkori szintre zuhan vissza - pl. megszűnik a műtrágyagyártás és a gépesítés, ergo töredékükre zuhannak a termésátlagok, vagy összeomlik a szállítási hálózat, és egyszerűen nem lehet elszállítani a vásárlókhoz a megtermelt árut - az a piac és a cserekereskedelem megszűnését vagy legalábbis összezsugorodását jelenti. (Komoly irodalma van, hogyan élnek egymás mellett különböző arányban az önellátó, szolidáris és piaci elemek, gyakorlatilag minden történelmi pillanatban.) Mivel nincs cserélhető termékfölösleg, vagy nem hozzáférhető. Ez a munkamegosztásban is egy korábbi szintre való visszatérést jelentene, törvényszerű népességcsökkenés mellett. Na ekkor lenne elképzelhető a posztban írt helyzet, ehhez viszont nem gazdasági válság kellene, hanem legalábbis a totális klímakatasztrófa.

2009.10.21. 11:27:01

@Páneurópai Harci Kos:

Ezzel egyidőben pedig akkor megemlíthetjük a közművek kulcsszerepét is.
Nem olyan vicces -20 fokban üldögélni a panelban víz és villany nélkül.

Páneurópai Harci Kos 2009.10.21. 11:28:18

" Traktorka 2009.10.21. 11:27:01
@Páneurópai Harci Kos:

Ezzel egyidőben pedig akkor megemlíthetjük a közművek kulcsszerepét is.
Nem olyan vicces -20 fokban üldögélni a panelban víz és villany nélkül. "

ne nekem írd bakker!! :DD

Én hozzátenném még a támogatást is, amiből traktort vesz a jóember:)

2009.10.21. 11:29:23

@Páneurópai Harci Kos:
nem vót direkt, hogy neked ment, na.:)

futureboy (törölt) 2009.10.21. 11:30:04

@Páneurópai Harci Kos: a traktort azt lízingeli, excel-gyárosoktól..

és be is zárult a kör :)

midnight coder 2009.10.21. 11:31:46

@BKV reszelő: Kaszával nem sokra megy a kalasnyikov ellen. Mint ahogy ma sem tudja magát megvédeni a terményt lopó cigánnyal szemben sem. És soha nem tudta: az uralkodó osztály eredeti hivatása a parasztok megvédése volt az ellenségtől. Jött a jó király és agyoncsapta a termést felprédáló gaz rablókat - és helyettük elvitte ő a kaját adóként. Ahogy ma is teszi, csak ma miniszterelnöknek hívják.

Páneurópai Harci Kos 2009.10.21. 11:31:57

Egyébkánt amiről most szó van az Scifi kategória, jól lehet szörnyülködni rajta:)

Páneurópai Harci Kos 2009.10.21. 11:37:51

"Jött a jó király és agyoncsapta a termést felprédáló gaz rablókat "

haha.
tévedés
Jött az egyik földesúr, jól megsarcolta a népet, majd jött a király, az is jól megsarcolta, majd jöttek a bujdosó hazafiak, azok is elvittek ezt azt.
A földműves mindig szo**tt.

CyberPunK 2009.10.21. 11:38:03

Ha valaki ennyire kíváncsi, hogy kb hogy nézhet ez ki a valóságban, annak ajánlom Merle-től a Malevil-t.

scsaba1 2009.10.21. 11:42:27

@Walter Melone:

Alapjaiban nem érted a postot. Nem egy lokális válságról ír, hanem egy globálisról. Amikor a dollár, az euró, az angol font ugyanúgy nem ér semmit, mint ahogy a forint. Tehát kvázi posztapokaliptikus viszonyok uralkodnak. (Nem szeretek filmekkel példálózni, de nézd meg a Jericho első évadát. Na valami olyasmi...)

Max. az aranynak és egyéb nemesfémeknek lenne értékük egy darabig, amíg rá nem jönnénk, hogy sem fűteni, sem kenyeret sütne nem lehet belőlük...

Volkov 2009.10.21. 11:46:42

Az előzőekhez csak annyit fűznék még hozzá, hogy nem a mai állapotok amelyek aggódásra adnak okot hanem a tendenciák.
A mai társadalmi - morális berendezkedés sajnos olyan irányban halad, ahol a társadalom túlélőképessége egy hirtelen változással szemben erősen lecsökken (és direkt nem katasztrófát írtam). Elveszítjük azt a megörökölt tapasztalatot, tudást, értékeket és képességeket, amelyek talán a puszta túléléshez szükségesek ha beüt a krach, vagy az alacsony "fájdalomküszöbét" eléri a társadalom.
A mai rend fenntartásához valóban szükségesek az excelt reszelők népes tábora, de ez a rend egy kényes egyensúlyon alapul. Láthattuk, hogy nem kell hogy akár ezen a földrészen hozzon rossz döntést elegendően sok ember, a hatásait a bőrünkön érezhetjük (itt a hitelválságra gondoltam). Ezt az egyensúlyt nagyon törékeny, nem kell ahhoz természeti katasztrófa, elég ha néhány helyzetben lévő embernek a fejében van zűrzavar, vagy gyökeret vernek bizonyos téveszmék - a jószándék ellenére is.
Persze mindig lesznek a "társadalom szempontjából kiemelt" rétegbe tartozóak, de hogy ki is húzza meg ezt a kategóriát? (Gondoljunk a mostani H1N1-es hisztire)

scsaba1 2009.10.21. 11:49:05

@Lord_Valdez:

Viszont nagy válságok, háborúk után a rendszer egy ideig visszaállt erre az archaikus szintre. Igen, megjelentek a seftesek is, de egy rahedli élelmiszert a parasztok kocsiztak fel a városi piacokra és adták el ágyneműért, petróleumért stb. Ill. nemritkán a városik a mentek falura, élelmért.
(Bár akkori falu már nyomokban sem emlékeztet a mai falvakra.)

Ahogy József Attila is írta:

"Utoljára Szabadszállásra mentem,
a hadak vége volt
s ez összekuszálódott Budapesten
kenyér nélkül, üresen állt a bolt.
A vonattetőn hasaltam keresztben,
hoztam krumplit; a zsákban köles volt már;
neked, én konok, csirkét is szereztem
s te már seholse voltál."

CyberPunK 2009.10.21. 11:50:34

@scsaba1: A Jericho ilyen szempontból egy baromság. Azt a hülyeséget feltételezi, hogy 2X atombomba után még vígan éldegélnek emberek az USA-ban.

Szerintem elképzelhetetlen az a helyzet, hogy globálisan a bolygó gazdasági rendszere összeomoljon, leszámítva a nukis játékot, de az nem számít, számottevő túlélő nem maradna.

A világháborúban is voltak területek, akiket annyira nem hatott meg a dolog. Pl Dél-Amerika, Ázsia nagyobb része, Afrika 99%-a, etc.

Mioporfeszosz (törölt) 2009.10.21. 11:53:29

Jóreggelt kivánok, a nyugati technikai civilizáció annyira összenőtt a globálkapitalista modellel, egy nagyobb gazdasági anomália, és vége, összeomlik minden a francba.
Madmax, apokalipszis, káosz, háború.
Ez viszont maga után vonja a folyamatos felívelő grafikon kényszert, a

snakekiller23 2009.10.21. 11:55:13

Nem igazán érzem át a problémát. Egy civilizáció szétesése mindig csúnya, minél szofisztikáltabb egy társadalom annál inkább. Ez az egész virtualitás, meg minden csak akkor probléma, ha közelgő világkatlaklizmát vízionálsz. De miért is kéne erre készülni?

Évszázadok óta 20-30 évenként összeírnak egy könyvtárnyi anyagot arról, hogy ez a válság, vagy a következő lesz ám a végső, de tényleg. Régen Marxra, meg Malthusra és követőikre manapság meg ilyen Zeitgeist-féle félművelt unatkozó egyetemisták által összeollózgatott okosságokra hívatkoznak, (na mondjuk már erre is lehetne egyfajta hanyatláselméletet építeni, mármint Marxtól a Zeitgeistig, eh...) de igazuk még sose volt.

Dr. No 2009.10.21. 11:57:16

Továbbra is figyelmen kívül hagyjátok, hogy a piac feltétele nem a csereeszköz - ennek a szerepét bármi betöltheti -, hanem a piacra vihető árufelesleg léte. Önellátó viszonyok között nincs piac.

Kravver 2009.10.21. 11:59:54

Az index főoldalról idetévedőként, engedjetek meg egy rövid kommentet:
Az az "Exceltábla-gyáros", aki erre most jön csak rá, amikor kezd értéke lenni a termőföldnek, és nem évekkel ezelőtt, amikor ßaré'-huđé vehettél parasztházat, tanyákat, földeket, gyümölcsöst stb ... na az kicsit elkésett. (Azért nagyon még nem.)

Lévén szintén vitruális iparosok a virtuális gyárban, mi ~10 éve az autók lecserélése helyett, illetve egyéb fasságok helyett folyamatosan vásárolunk földet amikor belefutunk valami kihagyhatatlanba. Már egész tekintélyes az összterület, van benne erdőrész, gyümöcsös, szántó-rét, tanya de még egy forrás is beleesik az egyikbe patakostul.
Javaslom mindenkinek, az egész portfolió fenntartása olcsóbb, mint egy autóé, de nagyobb biztonságérzetet ad. Nem kell hozzá semmi, csak némi helyismeret, internet, illetve kis ráérő idő a hétvégeken.

drazsé 2009.10.21. 12:00:41

@scsaba1:

fel lett már vetve, hogy a cserekereskedelem nem igazán érdeke egyik résztvevő félnek sem, tehát egy közvetítő eszköz (pénz) mindenképpen szerepelni fog még egy iylen posztapokaliptikus vízióban is
legalább az arany - már csak hagyománytiszteletből is :) - megmarad, mint közvetítő érték, de mondhatnám még a gyógyszert, cigarettát, drágaköveket, konzervet

az, hogy az árak teljesen átrendeződnek (ferrari nem kell majd senkinek, ellenben egy jó teherautóval, vagy szarvasgomba vs globus konzerv, stbstbstb), az teljesen temrészetes

kereskedelem pedig lesz, luxus és élvezeti cikkek (cigaretta, szesz, drog), egészségügyi felszerelések és tudás! (mit meg nem adna egy beteg paraszt egy orvosért és gyógyszerért? akár egy állatorvosért is...), ruha, szerszámok, stbstbstb

Serio (törölt) 2009.10.21. 12:00:44

Na azért aki az "Excel táblát" írja, az is ért valamihez... Jó esetben persze, de most vegyük a jó esetet.

Adott esetben ért a marketinghez (örök szakma, nincs olyan környezet ahol ne lehetne hasznát venni), a szervezéshez, az informatikához (ha nem megy egyszerre tönkre az összes számítógép, egy feladatot ellátó célszoftver valódi érték egy társadalmi összeomlás után is), a pszichológiához, stb...

Mindezen túl, a legegyszerűbb létfenntartó munkákhoz nem kell különösebb képesítés. Alapfokon földet művelni pl. mindenki megtanul egy év alatt...

Az mondjuk tény, hogy rendkívül intézményesített a nyugati világ, és nincsenek takácsok, suszterek, szabók, hanem vannak gyárak, ahol megcsinálják a terméket, amit egy ott dolgozó ember sem tudna egyedül előállítani... Ez valahol baj.

Én mégis biztos vagyok benne, hogy az emberre nem véletlenül mondjuk, hogy a legalkalmazkodóképesebb élőlény a Földön.

Persze az lenne a legjobb, ha nem történne összeomlás. De akkor is, susztereket, szabókat, órásokat, mesterembereket akarok látni, minél nagyobb mennyiségben. Az sosem árt. Ha kajából megvesszük a biót, miért ne vennénk iparcikkből kisiparban készültet?

snakekiller23 2009.10.21. 12:11:51

@Dr. No:

Ezt az önellátást felejtsük már el. Önellátó az oroszlán. Az ember mindig is közösségben biztosította a megélhetéshez szükséges feltételeket. A kiskertezés az agglomerációban élők, meg a csak ismerni vélt paraszti gyökereikhez visszatérni kívánó fogalmatlanok romantikája, nem egy életképes valami. A kis kerti krumpli meg káposzta aranyos és jó dolog hobbiként, de a családot nem lehet etetni vele.

2009.10.21. 12:13:05

Mondjuk patkányokat ehetünk majd, azok mindent túlélnek. Meg galambokat. (persze, félek, a kutyáim is e sorsra jutnának idővel..:)

Ez most csak úgy beugrott, okos vagyok, nem?

drazsé 2009.10.21. 12:19:58

@Dr. No:

bocs, nincsenek önellátó viszonyok, hacsak nem ősközösség, bushman-style

ha már földet művelsz, akkor nem megoldható

snakekiller23 2009.10.21. 12:22:11

@Dr. No:

Önellátó az oroszlán, de nem az ember. Fajunk mindig közösségben biztosította megélhetését. A kiskert pl. az nem az önellátásra való, hanem az agglomerációba vagy messzebre kiköltöző falusi gyökerű fogalmatlanok érzelmi stabilitása kívánja meg. Nem mondom, hobbiként jó dolog a kerti káposzta, meg krumpli, de eléggé el van tévdve az aki azt hiszi, hogy miatta jobb eséllyel indul hosszú távon egy Mad Max-stílusú szcenárióban; tekintve, hogy a családot etetni finoman szólva is kevés. Inkább tanuljon meg az ember puska nélkül vadat ejteni, hasznosabb lesz.

2009.10.21. 12:22:28

@disloc:
na, akkor ez most telepátia vót, mert kb 20 perce gondoltam a Hetesire, meg a tanulmányaira...?:)

snakekiller23 2009.10.21. 12:22:59

Bocsi a kvázi-duplázásért, megviccelt a blogmotor.

scsaba1 2009.10.21. 12:24:33

@CyberPunK:

Nemérted... Itt nem az okról van szó, hanem az okozatról. Hogy kvázi nincs teszkó, a pénz nem ér semmit, nincs állam, illetve ha van is, egy ideig nem igazán látja el a feladatát.

papugaja 2009.10.21. 12:26:04

Elképzelt jelenet:
A parasztok vasvillával kergetik a krumplitolvaj cigányokat és merdzsós projektmenedzsereket.

CyberPunK 2009.10.21. 12:30:17

@scsaba1: Ez "romantikus" fantázia. Miért ne lenne? 4-5000 éve folyamatosan valamilyen kaszt alapú társadalmi rendszerben élünk. Aztán egyszer csak ez felbomlik? Na ne.

papugaja 2009.10.21. 12:34:48

@Kravver:
Attól hogy földed, telked, tanyád van, nem vagy védett. Csak annyit jelent, hogy lehetőséged van termelni valamit.
Ha csak szép zöld nyírott gyeped van grillezővel, vagy bérli valaki a földedet, mert te nem értesz hozzá/nem akarsz vele küzdeni, abból még nem lesz krumpli a pincédben.

Ha beüt a krach, és nincs semmi a földedben, a krumpli még el sincs ültetve, esetleg ráadásul éppen tél van, vakarhatod a fejed.
Nem olyan egyszerű az önellátás sem. Végzettségem okán illene tudnom, hogy minimálisan mekkora gazdaság kellene egy család ilyetén ellátásához, de sajna fingom sincs. De az biztos, hogy valóban hatékonyan csak kisközösségi szinten (lásd: falu) tud működni a dolog. Mint régen.

scsaba1 2009.10.21. 12:37:00

@CyberPunK:

Nem azt mondom, hogy _folyamatosan_ nincs, Pilu sem ezt állította, de elegendő 3-6 hónap anarchia is, komolyan szemebsüljenek a az exceltábla-gyártók, különféle büfé-és ruhatár szakon végzett "diplomások", vagy a médiakurvaságból élő "celebek", hogy kvázi semmit nem ér a tudásuk ebben az új relációban. Az orvos rossz példa, mert a "gyógyító emberek" folyamatosan jelen vannak, amióta létezik a Homo sapiens sapiens stb.

Kodomo 2009.10.21. 12:40:31

Akkor valahol mégis helyes döntés volt Simonyi fő excel-gyáros részéről, hogy kirándulni ment a pénzéből és nem krumplit vett. :)

saetta26 2009.10.21. 12:41:32

@Traktorka:
"Ezzel egyidőben pedig akkor megemlíthetjük a közművek kulcsszerepét is.
Nem olyan vicces -20 fokban üldögélni a panelban víz és villany nélkül"

->
Pedig Fehervaron 300 lakasban eppen ez tortenik vitatott szamlak miatt... csak meg nincsen minusz 20 fok.

snakekiller23 2009.10.21. 12:42:36

@scsaba1:

No és? Az emberek többsége érthető módon mindenkor a civilizációban készül élni, nem anarchiában.

CyberPunK 2009.10.21. 12:44:38

@scsaba1: Felejtsd el az anarchiát. A te szemszögedből olyan sose lesz, hacsak nem a katonaság, a rendőrség vagy a maffia kötelékébe tartozol. További információért lásd a történelemkönyveket.

scsaba1 2009.10.21. 12:45:32

@drazsé:

Igen, és itt válik el, hogy mi számít hasznos tudásnak majd abban a világban.

Ahogy írtam: orvos nyilván mindig kell, ahogy ügyes kezű gépész is.

De kell vajon HR manager? Kell vajon c++ programozó? Nem azt mondom, hogy távlatokban nem áll helyre a "világ rendje", de addig mi van? Mi van addig a néhány hónapig-évig, amíg nem normalizálódik a helyzet.

@CyberPunK:
Az meg nagyjából irreleváns a pénzalapú "nyugati civilizáció" szemszögéből, hogy Eritreát vagy Csukucsföldet elkerüli a válság...

scsaba1 2009.10.21. 12:47:15

@snakekiller23:

Persze, bízzunk Istenben, de azért csak tartsuk szárazon a puskaport, ha érted, hogy mondom... :)

2009.10.21. 12:48:17

@saetta26:
Aham, ezért nem látom működő rendszernek ezt a mostanit. Mármint, hogy megvárja a távhő, hogy sokszázmillióval tartozzon egy ház és csak aztán nem kapcsolja be a fűtést. Már rég le kellett volna cserélni a rendszereket egyedi ki-bekapcsolhatóra, akár a távhő kontójára.
Persze, még legalább 2000 sebből vérzik a paneltársadalom, és ez csak egy belőle.

CyberPunK 2009.10.21. 12:52:45

@scsaba1: Egy pénz alapú társadalom számára irreveláns, hogy a harmadik világ rengeteg termőfölddel rendelkezik, viszont egy fejlett katonasággal rendelkező társadalom számára, aminek termény kell, már nem. A gyarmatosítást se azért hagyták abba, mert civilizáltak lettek, hanem mert nem volt rá szükség...

scsaba1 2009.10.21. 12:53:45

@CyberPunK:

Ez elég bátor kijelentés, hogy soha. Gondolom nem kell elmagyarázni, hogy miért.

Lásd: történelemkönyvek.. ;)

drazsé 2009.10.21. 12:54:34

@scsaba1:

igen, abban a világban más lesz a hasznos tudás, de mi most ebben a világban élünk :)

ráadásul mennyi lesz ez az átmeneti állapot? pár hónap? több év?

nagyon nem mindegy

ráadásul árnyalja a képet, hogy egy ilyen esetben (tehát totális összeomlásról beszélünk) az esetleges "nem hasznos" tudásnál már nem annyira a kell, hanem a képessség számít... tudja e valamire használni a tudását?
vegyük pl a HR managert, aki teszem azt megszervez egyfajta szabadcsapatot - hopp, ő lett a király!
C++ programozó, aki mondjuk segít az erőmű újraindításában

nincs haszontalan tudás

snakekiller23 2009.10.21. 12:58:03

@scsaba1:

Persze nem árt ha az ember nem válik totál életképtelenné ha nincs kéznél mikrosütő, vagy számítógép; de azért nehogy már egy potenciális világvégéhez igazítsuk az értékmércét. Lehet szidni a nagyvállalati légvárépítést, meg a médiát de a hosszúnevű modern csinyovnikot ne a kosárfonókhoz meg parasztokhoz mérjük, hanem mondjuk az alá beosztott CAD-dal hídat tervező mérnökhöz.

CyberPunK 2009.10.21. 13:00:05

@scsaba1: De el kell. Mikor volt anarchia Európában?

papugaja 2009.10.21. 14:41:34

@drazsé:Az erőmű újraindításához kell logisztikus, meg sok más lófaszjóska is.

saetta26 2009.10.21. 15:38:40

@CyberPunK:
(gyarmatositas vege)

Na meg azert mert kiuztek (volna) oket...

Lasd India. Megsem lehetett atombombat dobni ra.... (talan nem is volt nekik annyi...

SoulSeer 2009.10.21. 17:01:22

Itt talán lehet némi támpontot találni, felfedezni.
Egy ismerősöm munkája...

SoulSeer 2009.10.21. 17:02:59

Igen, csak nem tettem bele a címet :D Pótolom, tessék: viraggynkikziknyv1.blogspot.com/

MoxNox 2009.10.21. 18:22:31

@scsaba1: Na jó, csakhogy a gyógyító emberek nincsenek igazán egy szinten a modern orvostudománnyal, ami a mai szintjén közel megháromszoroza a várható életkort...

Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2009.10.30. 19:37:04

@hátsó szándék: Ez lenne 10 év után. De az első egy évben milliónyi városlakó halna éhen és a búzatábla szélén a paraszt lelkiismeretfurdalás nélkül lődözné le a terményére pályázó tolvajokat.

Az étel az érték és nem a pénz. A pénz nem ehető.
süti beállítások módosítása