HTML

24.
július

Death Valley

Pilu  |  97 komment

 

Zűrös ez a hétvége. A hajnal a főtéren ért, ahogy egy padon kortyolgatom ezt a lónyál ízű dobozos kávét. Tekerek hozzá egy cigit, imitálva a napi rutin első szertartását, miközben kisült agyam kósza gondolatai között próbálok fonalat találni. Bámulom a várost, rácsodálkozva egy házra, egy-egy utcaképre. Ilyenkor önkéntelenül is kattan az ember agya, ismerős képekre azonnal ráhúzza az odavonatkozó emlékeket. Ja-ja, tíz-húsz év távlatából általában már csak a vizuális emlékek maradnak meg. Ahogy körbeszkennelem ezt az apró teret, minden sarokhoz tudok valami eseményt társítani. Pont ott álltunk, pont úgy, pont az a ház, pont így nézett ki. Pont, pont, pont. Itt semmi sem változott.
 
Húsz éve szerettem bele ebbe a tájba, meg abba a néhány faluba, ami itt nőtt ki a dombok oldalán. Varázs. Ha csak tehetem, jövök, és bár néha hálátlan unoka módjára hanyagolom „nagyit”, azért nyaralni mindig ide esz a fene. Olyan meglátni a Verőce táblát, mint egy strapás hét péntekén beesni a lakásba. Lerúgod a cipőd, elterülsz a szőnyegen, szól a zene, kezedben ital. Minden a helyére kerül, otthon vagy. A Dunakanyar a lélek nappalija. Kandallóval. És bár szülőföldem száz kilométerre van innen, mégis hazajövök ide, ha belépek, lerúgom a cipőm.
 
Tényleg semmi. A díszburkolaton és templom vakolatán kívül, centire ugyanaz, mint 1990-ben. Dráma. Két évtized alatt nem épült és nem szépült semmi. Ami volt, azt is sikeresen hazavágták nagyjaink. Régen legalább a művésztábor hozott valami életet a faluba, de mára az intézményt vezető beporosodott agyú, rövidlátó hülyének ezt is sikerült leépítenie. Este a kocsmában vagy húszan voltak, egytől-egyig helyiek. Tombol a nyár az ország egyik legszebb táján, és egyetlen turistabuszt láttam délután. A nyugdíjas csoport megnézte a templomot, nyaltak egy fagyit a sarki cukiban, visszaszálltak és tovamentek. 20 percet voltak itt. Elkeserítő. Aszongya a Wikipédia, hogy „Magyarország egyik legfontosabb turisztikai körzete”. - Muhaha, muhaha…
 
Alvópark. Így hívom azokat a Budapest környéki településeket, ahol semmi megélhetés nincs, amelyeknek vonzereje nulla, így csak az megy oda, aki ott lakik, és azok is csak aludni. Reggel felszállnak a pesti vonatra, bezötyögnek a teszkóba dolgozni nyolcvanezerért. A vonat-, és a BKV-bérlet együtt negyven. A modern rabszolgaság perifériája ez, akiknek még az sem adatik meg, hogy lakóhelyükön haljanak bele a melóba. És a Dunakanyar északi részén ugyanez a helyzet: Szob, Zebegény, Nagymaros, Kismaros, Verőce. Mire Vác magasságába ér az ingázókat szállító ötnegyvenes vonat, plafonig telnek a vagonok reménytelenséggel.
 
Pedig lehetne másként. Kell azt magyarázni, mint jelente évente X tíz-, százezer turista ennek a vidéknek? Hogy a sarkon nyitott zöldségesed / lángososod / bringakölcsönződ szezononként kitermelne annyit, hogy a család egész éves megélhetését biztosítaná? Merthogy volna egy ilyen alternatíva is a teszkóvonat helyett.
 
Ha van az életben bűn, akkor az elszalasztott lehetőség és az elfecsérelt tehetség az. Lehet-e jobban haragudni bárkire, mint arra a Pistikére, aki már tíz éve zongorázik, és a tanárai szerint évszázados tehetség, de a gyerek lusta gyakorolni? Pisti bammeg. Kapsz valamit ajándékba, és te kivágod az ablakon. Az életben nem az a kukás a lúzer, aki képességei maximális kihasználása mellett lett az ami, hanem az a Hondás osztályvezető Pisti, aki lehetne elismert zongoraművész is.
 
Magyarország lúzere, Pistikéje a Dunakanyar északi része, hihetetlen természeti adottságai parlagon hevernek. Egy-két megszállott lokálpatriótán és bringáson kívül a kutya nem látogatja a helyet, pedig az ország egyik legfestőibb, legvarázslatosabb része. Elfecsérel adottság. Ennek a régiónak nemhogy magát el kellene tudnia tartania, de az ország számára is fontos bevételi forrásnak kellene lennie, ha nem úgy alakultak volna a dolgok, ahogy. Sehogy. 
 
Belegondolok, hogy ’90-ben hogy nézett ki Siófok, és hogy mivé lett mostanra, és ezzel a változással párhuzamba állítom a Dunakanyart, sírni volna kedvem. Persze, nem azt mondom, hogy minden településből fedetlen plázát kell csinálni, ahogy tették ezt a Balaton fővárosával. Nem az üvegpalotát és nem a nyolccsillagos szállodát hiányolom Zebegényből, mert az lenne a hely végleges halála. A fejlődés nem egyenlő a feszítettfolyósós-márványtükrű Wellness betontömbökkel. Van más alternatíva, van más potenciál, és egyébként sem hiszem, hogy a márványszállodás vendéglátás lenne a jövő útja. Abból már van elég, sőt talán már túl sok is. Az embereknek egzotikum kell, és ez a hely az. Vannak lehetőségek, amelyekhez nem kellenek milliárdok, mégis óriási sanszot jelentenének a régiónak, hogy végre ne csak az eltévedt rókák menjenek be a faluba.
 
 
Kedves Szob, Zebegény, Nagymaros, és Kismaros!
 
Az elmúlt húsz év a Dunakanyarban a csodavárással telt, de mint kiderült, az nem jön.
Hasztalan várjátok mind a politika segítségét, mind a tőke eljövetelét. Senkire sem számíthattok magatokon kívül, és ha nem tesztek a változásért sürgősen, nem csak Ti, hanem a gyermekeitek is ott fognak állni minden reggel az ötnegyvenes teszkóvonaton. Sajnos, kívülállóként eléggé élesen és objektíven látom a folyamatokat: ez a régió meredeken zuhan a teljes gazdasági kilátástalanságba, és változás híján, öt év múlva kitehetitek „Halálvölgy” táblát a kanyarba.
 
Rabszolgák lesztek abban a földi paradicsomban, ami a Ti tulajdonotok.
 
Lehet gondolkodni. Hajrá!

Címkék: gazdaság társadalom kismaros szob zebegény dunakanyar nagymaros

97 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pilu.blog.hu/api/trackback/id/tr682172787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2010.07.24. 14:41:56

Ha tudnád, hogy az országban mennyi kis település haldoklik? Szívszorító azt látni, ahogy egy-egy falu átlag életkora hogyan kúszik feljebb. Lassan kihalnak azok akik még tudják, hogy milyen is a kapanyél. Vannak helyek ahol már azzal is túristák ezreit fogják meg, hogy megmutatják hogyan terem a paradicsom és hogy honnan is jön valójában a tej.

Ahogy írtad is, nem a politikai segítséget kell várni, hanem a politikai keresztbetevést kellene megszűntetni. Mert amíg nem éri meg egy falusi panzióban embert foglalkoztatni, amíg nem üzlet a tájgazdálkodás a pár tehénnel vagy birkával, addig nem is fog megmenekülni a vidék.

eloszto · http://eloszto.hu 2010.07.24. 15:32:24

A magyarok többsége nem megy idén nyaralni :( Pedig Zebegénybe azért csak lenne pénz elmenni.

www.eloszto.hu/cikkek/lazito/2010/07/02/a_magyarok_tobbsege_nem_megy_iden_nyaralni

Rókakígyó 2010.07.24. 16:54:03

@Imre Laci: És még mind semmi: a hazai lakosság nagy része, beleértve az országmenedzsmentet is semmibe nézi a vidéket és a vidéki életet (értsd földművelést, gazdálkodást). Mi magunk kezeljük így magunkat. A cigányok persze a hibásak, mint megtudtuk, de azért semmibe venni saját magunkat az szép teljesítmény. Az hogy mennyire káros ez a gondolkodás, azt kíválóan mutatja, hogy szép lassan mindenki felhagy a gazdálkodással és a segélyt várja. Erre futotta 20 év alatt.

Vállfás Gyuszi 2010.07.24. 16:55:04

Azt hiszem, a Dunakanyar másik, tehetősebb partján sem változott sok minden '90 óta.

fuharos 2010.07.24. 17:15:33

Több mint egy évtizede költöztem az említett környékre. Nem azért haldoklik, amit a szerző sugall. A szobi szörpüzem, a nagymarosi ET-ÜD bezárt, a határőrség megszűnt, a vasút létszámstopol. A többség összeszerelő üzemekben dolgozik, éhbérért, mert a málnát, ribizlit csak szarért-húgyért veszik át tőlük. És bizony nem jönnek a horgászok, a turisták sem. Drága a benzin, a vonatjegy, a buszjegy. Az erdei kisvasút (bármelyik) egy négyfős családnak közel 4 ezer forint. A tehetős túlparton, Esztergomban minden harmadik üzlet tönkrement. A bal parton a betelepült hollandok hazaköltöznek, olcsóbban adják el a házaikat, mint amit ráköltöttek. Válság van.

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.07.24. 17:30:47

Hm, Pilu, hogy ismerkedtél meg a lónyál ízével? (A képzelet szárnyalni kezd.)

fülzsír 2010.07.24. 17:33:36

akkor egy kis fény az alagút mélyén: augusztus 1-től Magyar Sziget Verőcén.

drmc 2010.07.24. 17:33:41

Született dunakanyari gyerekként szomorúan egyet kell értenem az írás minden szavával. Csak a pusztulás, a lassú leépülés van. Ha valaki próbálna is valamit, egy idő után a többi tesz neki keresztbe. Legjobb példa rá saját városom, Vác. A rendszerváltás után 12 évig csak a tespedés, a leépülés, a mocsár volt. Aztán új polgármester jött. Mozgott, szervezett, pályázati pénzekért lobbizott és elindult valami mozgás, élet. Aztán 2 éve a helyi ellenzék elkezdte nyírni, mert hogy "lop". Na és akkor mi van b...meg! Az előz is lopott, de akkor a város sem fejlődött. Az jobb volt?
Mivel nagyszülői ágon Szobhoz kötődöm, másik szívfájdalmam az Ipoly völgyének vegetálása. Gyönyörű környezet, ideális túrázó, sátrazó környék, mégis ugyanaz a sorsa, mint a Dunakanyarnak. Elkeserítő.

-vadvirág- 2010.07.24. 17:38:23

Sajnos igaz. De a felsoroltakhoz nyugodtan hozzáadhatjuk a Dunakanyarban lévő összes többi települést is, a szemközti oldalon is. Ne feledkezzünk meg a szigetekről sem (Szentendrei-sziget pl.) És sok gyönyörű fekvésű kis falut az országban mindenfelé.

Gyönyörűen írtál egyébként, Pilu. Összeszorult a szívem.

Karakán (törölt) 2010.07.24. 17:38:45

Ez egy hulye, bekoltozott, alkoholista posztja. Aki itt lakik szuletese ota maskent gondolja es latja. Mi nem akarunk nyuzsgo, nagy eletet. Mi a Borzsonyt es a Dunat akarjuk, ugy ahogyan van. Ezert harcoltunk az Eromu ellen ....

Egyebkent menjel el Vacra es nezzed meg, hogy nez ki most es hogyan nezett ki 20 evvel ezelott. Ha nem latod a kulonbseget akkor megint reszeg vagy.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2010.07.24. 17:39:32

iden mar harmadszor voltunk Dunakanyar kornyeken, eppen ma is, a Vaci Varosi Vigadalom rendezvenyen

75km-t kell autoznunk oda, ugyanennyit vissza, de szerintem megeri, imadom Vacot. pedig mi is Pest megyei telepulesen lakunk (bar hozza kell tennem, itt Ocsan a templomon kivul tenyleg semmi sincs, alvoparknak is eros tulzas lenne hivni; inkabb alvofalu)

Hagrid 2010.07.24. 17:40:44

Jó poszt, de én és a családom sokat jártunk és járunk is arrafelé kirándulni. Azzal viszont nem értek egyet, hogy a többség tesco-dolgozó lenne 80-ért. Budapesten relatíve jók a fizuk, a bruttó nem 80, hanem 100 feletti inkább, a bejáráshoz a bérlet 80-85%-át pedig fizeti a munkahely. A világ más országaiban is így dolgozik a többség, ingázik, persze jobban fizetik a jobb helyeken. Ettől függetlenül lehetne jobban felkapni a környéket, több szállóhellyel és üdülőkörzettel

Earthlink (törölt) 2010.07.24. 17:58:14

Hát barátom, elmondom neked, mi lenne Nagymarosból, ha idejönnének a túristák, ugyanolyan zsibvásár, mint Szentendre.
Én most vettem itt házat, az erdő szélén és pont ezért! Mert a kutya se jön ide és remélem, nem is fog! Basszátok meg a kurva kapitalista anyátokat, ezt üzenem! És vigyétek a túristáitokat diznilendbe vattacukrot zabálni!

Így legalább a természeté a hangsúly, aki meg a mátrix rabszolgája akar lenni, az magáravessen. Akkor semmi különbség nincs az ország többi régiójával szemben.

Szóval nagyonis jólvan ez így! Baszódjon meg a túrizmus. Aki itt akar lenni, vegyen magának házat itt, úgyis húgyérszarér odaadják őket...

Earthlink (törölt) 2010.07.24. 18:00:42

ja és Hagridnek igaza van.. 40 perc a nyugati innen vonattal, amikor egy városszéli kerületben laktam 1 és egy negyed óra volt bejutni. Nem tudom, te miről beszélsz, ember.

Earthlink (törölt) 2010.07.24. 18:02:44

látszik kedves primitív posztíró, hogy csak egy nyomorult kívülálló vagy, ahogy ezt írtad is!

ZöldszemM 2010.07.24. 18:06:17

És Dömössel mi van ?

Hátezmi 2010.07.24. 18:16:25

@Earthlink: Felhívom rá a fegyelmedet, hogy te vagy a primitív...ennyit tudsz...személyeskedni...szép

Earthlink (törölt) 2010.07.24. 18:20:41

@Hátezmi:

ennyit tudtál észrevenni? Érdemi hozzászólás erkölcscsőszkém?

bárisnya 2010.07.24. 18:23:06

Verőce - sőt, Verőke, ahogy a falujukat imádó bennszülöttek néha mondják - nekem is szívem csücske, bohó ifjúságomban számtalan kaland részese voltam ott. A május elsejét évekig a Strand kocsmában ünnepeltük, de bármikor mentünk a haverokhoz, ott valóban máshogyan vettük a levegőt.
Szépen írtál, Pilu, de valahogy én is azokkal a kommentelőkkel értek egyet, akik éppen azért szeretik azt a környéket, mert olyan, amilyen.

2010.07.24. 18:30:48

@Earthlink: Látom, internet azért van a kerek erdő szélén, ahol a kurvaanyázó bácsi lakik.

Pilu · http://www.stonebridge.hu/pilu 2010.07.24. 18:32:57

@bárisnya: valóban romantikus ez az állapot amiben leledzik a vidék, de ha minden így marad, rövid idő belül fantomfalvak lesznek, mert aki teheti elmegy. Nem arról szól itt a dal, hogy mennyire kellemes oda kirándulni, hanem arról az általános jelenségről, miszerint ahol nincs megélhetés, ott előbb-utóbb ember sem marad. Mindez történik egy olyan helyen, amely egy iszonyatosan nagy potenciállal bír adottságaiból kifolyólag. Lehet remetét játszani, és szembepisilni a világgal, de nem észrevenni a haldoklást önbecsapás. Ha ez így megy tovább, tíz év múlva az üres domboldalon kívül nem lesz ott semmi. Soha ne legyen igazam.

privateer 2010.07.24. 18:39:11

Én visszasírom a szocreál hangulatú Lepencefürdőt.

Az a márványpalota wellness izé meg országos szinten is drága, és tájidegen.

Missing Link 2010.07.24. 18:44:26

pont ezért szeretnék kiköltözni pestről a dunakanyarba, és pont ezért undorodom már siófoktól...

septem 2010.07.24. 18:49:58

a dunakanyar isteni helyzetben van. észak-magyarország... na ott hatalmas nagy gáz van. de hát megmondta a szadeszes mihályi péter. a a falut fel kell számolni. tettek is érte rendesen ballibék, belehúztak! az asztmára se való a jó levegő... a vidéket meg el kell adni a befektetőknek. az alföldre majd építenek 60ezer nm-es fedett golfszauna sípályát. a hegyekbe meg lehetne valami menő szépségszalonláncot építeni, kikötőkkel a nyúúúgati túristáknak. rendes meló, zöldségtermesztés, konzervgyár? - megmondták elmaradott. az ilyesmik a lecsúszott hollandoknak, meg bajoroknak való. ide, kaszinó kell! az a menő! a vidékiek meg költözzenek el, hogy hova, tökmindegy, csak a baj van velük: közlekedni akarnak, iskolát, óvodát, munkahelyet... de hát ezeknek, az elmaradott a mentalitása, ez egyértelmű, hiszen nem a rózsadombon nőttek fel a zabrált villákban.

privateer 2010.07.24. 18:53:24

Pilisszentlászló is már nem olyan mint anno volt.
80-as években még málnaföldek tucatjai sorakoztak a Pilis mélyén megbúvó dombokon. Csak kihaltak az öregek.

septem 2010.07.24. 18:55:46

meg mit várunk? itt évekig lehülyézték, aki magyar terméket keresett... az állam kampányolt a saját gazdasága ellen (lásd a népszabadság terméseit).

a jól fizetett indexes publicista a magyar bor ellen kampányol a köztévében és a műsorvezető nem köpi szembe, hanem alákérdez, sunnyog:

www.youtube.com/watch?v=RP29u1tTPOs

és itt az ilyeneknek áll a világ... nyalják a seggüket.

septem 2010.07.24. 19:04:02

a zsidókat mózes 40 évig keringtette a pusztában. hogy kihaljanak a szolgalelkek közülük. addig itt se lesz semmi, amíg el nem távozik az utolsó generáció, amelyik a megszállásba született bele. nem bántom őket, nem tehetnek erről. de nem is mernek tenni ők már semmit... csak bámuljál bambán, ahogy a tótawék pocskondiázzák őket meg mindent... mennek szép csendben a temetőbe... ők így tanulták, jobb ha csendben vagyok. ezért, mire az én generációm észbe kapott, szinte nem maradt ipar az országban, semmilyen. mer a magyar az szaaaaaaar a tóták szerint. de nekem ezt már nem adja be sem a magyar narancs, se a népszabadság. hogy miért? mert széjjel néztem abban a k. nagy világban. és tudom, hogy nem vagyunk rosszabbak senkinél. írországban megkérdezték, hogy honnan jöttem, megmondtam, a következő percben már írtuk alá a papírt.

www.Bisex.hu · http://www.bisex.hu/aff/99e46a59d4f8188eda373d36ecd8cc3a 2010.07.24. 19:14:14

gratulálok, megint bele a 100-as körbe. nagyon komoly, jól átgondolt, és korrekt cikk.
az ott élők elgondolkodhatnak, hogy miért is válasszák meg a polgármestereket, ha azok basznak bármit is tenni

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2010.07.24. 19:52:52

Mi Zebegényben nyitottunk apartmant (bocs a reklámért, www.dunakanyarhaz.hu/ ) és meg kell mondjam, hogy jók a tapasztalatok, de akik jönnek, első sorban a környéket nézik meg, Zebegényre alig pár órát szánnak.
Viszont pártíz percnyi autóútra itt van a kismarosi erdei vasút, a Szobról (talán) Nagybörzsönbe tartó kisvasút, Márianosztra, Dobogókő, a Nagy Galla, gyalog el lehet menni a Hegyestetőre, stb...

A zebegényi templomot meg nem csak kimeszelték, hanem éppen most állítják helyre az eredeti tervek alapján. Külső díszeket kap, stb...

Ja, és tegnap este én is lent voltam a kocsmában. Mind a Mókusban, mind a Kulacsban jártam. :-)

Nikol8 2010.07.24. 19:53:22

Addig nem is indul el ez az ország a felemelkedés felé, amíg minden ilyen poszt után a 10 komment már "kurva anyázás". Semmi mást nem kéne megtanulnunk nyugati országok polgáraitól, csak az összefogást és az összetartozás érzést, minden mást mi is tudunk, amit ők tudnak, de ezek nélkül nem ér semmit.

overgida 2010.07.24. 19:55:22

sok év után a héten láttam a lepencei strandot meg a többit üdv az észlényeknek

Nge Swazili Mbeko 2010.07.24. 19:59:05

@septem: Király vélemény, megalapozott és tudományosan alátámasztott, érvelési logika jeles, remélhetőleg Téged is hasonló észérvekkel küldenek el kapálni az utánad jövők. Mit is csinálsz ott Írországban ezzel a rengeteg eszeddel, budit takarítasz vagy Guinesst csapolsz?

Más. A poszthoz: szívfájdítóan kedves, bár néha az a benyomásom, hogy egy-egy mondat önmagában elég lapos közhelynek tűnik. Annyira, hogy én is használni fogom:)

Én is nagy szerelmese vagyok a Dunakanyarnak. És a kisfalvak haláltusáját Nógrádban a rokonságomon látom. Nem jó ez így.

Na lehet fröcsögni.

dr.kakaósbögre 2010.07.24. 20:03:44

Én váci vagyok,és azt gondolom hogy se így nem jó se úgy ahogy szeretné a posztíró.valahol valami középutat kellene találni.

Rá Dios 2010.07.24. 20:07:58

Sok gyerekkori, de néhány későbbi szép élmény is fűz a Dunakanyarhoz. Szeretem hát. Tudom, ma és még Iasten ellen való vétek ilyet állítani, de a halálos ítélet a vízlépcső és azt övezeő beruházások elmaradása volt.
Mielőtt anyázni kezdenének a sötétzöldek, gondoljatok Bécs rendezett környékére, a dunai kirándulóparadicsomra, pedig ott se hegy, se kanyar.

kvadrillio 2010.07.24. 20:35:09

Szép tájkép.......csata után.......
mert itten renccerváltozás volt......., mert itten polgárokká faragták...volna...az eddigi munkásokat, parasztokat, értelmiségieket.
Kiépítették, megalkották a POLGÁRI MAGYARORSZÁGOT ! Ja, hogy ezt senki nem veszi észre ?
Hogy megszűnt a munkalehetőség, mert így akarták, hogy megszűnt a termelés, mert így akarták, hogy megszűnt a mezőgazdaság, mert így akarták.....termelnek részünkre idegenek, jön termék mindenféle Kínából, Brazíliából...mindenhonnan, a magyar ember meg jobb híján malmozik...tehetetlenségében....

Viszont ezen az áron lettek földesuraink, hatalmas birtokokkal, lettek milliárdos iparmágnásaink, és lettek az egész országban halódó városaink, falvaink az ott lakókkal együtt halódóak.....

Ezerszám épültek/nek luxusszállodák, wellnessek, golfpályák, kaszinók, miközben a magyar emberek 70 %-a nem megy nyaralni, nincs neki miből !

legyen csak VILÁGFORRADALOM.......IDEJE MÁR......

Macskanátha 2010.07.24. 20:41:24

"Persze, nem azt mondom, hogy minden településből fedetlen plázát kell csinálni, ahogy tették ezt a Balaton fővárosával."

Bármelyik keszthelyi megmondja neked, hogy a Balaton fővárosa Keszthely, és nem Zsidófok! Ha nem hiszed, menj el mondjuk november közepén, és ne a nyári turistaszezonban Keszthelyre és Siófokra is, aztán mindjárt megérted, hogy mire gondolok...

Diktatúra Pécsett, új céget foglalt el a Fidesz! 2010.07.24. 20:49:10

Egy pécsi kretén -Salamon elvtárs-felhívása:

Július 24.-én, szombat este 10 órakor kezünkben gyertyával, mécsessel, fáklyával őrizzük a lángot és vigyük át hitünket, szuverenitásunkat a túlsó partra.
BÉKÉSEN, MÉLTÓSÁGGAL VONULJUNK NEMZETI EMLÉKHELYÜNKHÖZ ÉS EGYMÁS KEZÉT FOGVA- GÉPZENE NÉLKÜL - ÉNEKELJÜK EL A HIMNUSZT.
Hazatérve a nálunk lévő nemzeti zászlónkat függesszük ki erkélyünkre, falunkra.
Gyertyáinkat tegyük ablakainkba. Mozgósítsátok embertársaitokat! Adjátok tovább a felhívást!
Gyülekezés: 21.30-kor a Széchenyi tér alsó részén.
Az országos aláírásra küldendő dokumentum megfogalmazása után kezünkben a „lánggal" átvonulunk a Kossuth szoborhoz, itt elhelyezzük gyertyáinkat és elénekeljük a Himnuszt (22.30-ig van engedélyünk).
Nyitott szívvel és harcos akarattal hív és vár benneteket Salamon Csaba pécsi polgár. (Mindenki hozzon gyertyát vagy mécsest, ha tud fáklyát!)
Magunkért és a következő nemzedékeinkért kötelességünk cselekedni, csak így várhatjuk Isten áldását.

Bocs , Pécs azért normális, de S, Csabánál nagy a baj!

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.07.24. 20:49:34

Remek poszt!
Hasonló jutott az eszembe tegnap, amikor nem kaptam Dobogókőn képeslapot, "merthogy az drága és évente újat kéne belőle nyomni". De legalább a Rám-szakadékot karban tartják :P

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.07.24. 20:53:51

@fülzsír: Hát, ez inkább a hely leépülését erősíti, semmint a felemelkedését...

wut 2010.07.24. 21:00:57

pont ma kinéztem egy éttermet szülinapi ebéd okán Verőcén, sajnos csak 2 kaja közül lehetett választani, így továbbmentünk Kismarosra.

kajáltunk, majd feltűnt, h kisvasút is van, mentünk egy kört, stb.

Kismaros állomásos része egész rendben van, ott mintha történne valami

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.07.24. 21:03:16

A Tiszántúlról nézve a Dunakanyar maga a kánaán...

na__most__akkor 2010.07.24. 21:03:58

@Karakán:
Hát te, amikor józan vagy, tudsz MAGYAR ékezeteket írni? Vagy csak a nevedben?

bár ...

@gergo még azt se.

Ez is magyar betegség.

pfpf 2010.07.24. 21:06:27

Bár én a túlparton lakok, de én ezt az életmódot nagyon imádom. Elismerem, hogy munkalehetőségből itt sem sok van és talán turista sem olyan sok(Tahitótfalu), de honnan veszi bárki is, hogy aki itt él az szeretne valami mást. Persze fontosnak tartom,hogy fejlődjön a falu, gondolok itt úthálózat, iskola,óvoda,zeneiskola és alapvető kultúrális intézmények fejlesztésére.
Septem gondolat menetét tovább víve én abba
születtem, hogy 1 órát buszozok fél órát kocsizok és ha úgy adódik 2 órát állok a 11-en a dugóban, hogy ha egy hosszú hét után elmegyek a kocsmába az a 20-30 ember van ott akiket ismerek és ők is ismernek.Nekem ez így jó.
Persze nem teljessen igazságos a két oldalt egymáshoz hasonlítani elismerem.
De attól ha nyílik még 10 panzió meg 2 tájgazdaság attól még semmi nem oldódik meg.
Épüljenek gyárak?(szerintem ez nagyon rossz ötlet)
Épüljenek manufaktúrák?(mai világban valami egyedi kézzel készült dologra az emberek többségének nincs pénze)
A mezőgazdaság talán jó őtlet lenne, de elég naiv aki azt hiszi, hogy valaki azért nem ezzel foglalkozik mert nem kap elég támogatást az államtól. Aki dolgozott a mezőgazdaságban vagy állattenyésztésben az tudja nehéz pénz kereseti forma (hétfőtől vasárnapig a földön dolgozni, állatokat etetni napjában többször) és a sok munka után jön egy árvíz,aszály és kész vége.
Végezetül nem vagyok gazdag és nem élek villában, de soha nem élnék másképpen.

fehéregér 2010.07.24. 21:07:46

@septem: és most? hogy a "te generációd észbe kapott" nagymagyarkám, mi történt?

hamisnero 2010.07.24. 21:26:34

Van más alternatíva, van más potenciál, és ezen a rinyáláson túl: "egyébként sem hiszem, hogy a márványszállodás vendéglátás lenne a jövő útja. Abból már van elég, sőt talán már túl sok is. Az embereknek egzotikum kell, és ez a hely az. Vannak lehetőségek, amelyekhez nem kellenek milliárdok, mégis óriási sanszot jelentenének a régiónak, hogy végre ne csak az eltévedt rókák menjenek be a faluba" valami konkrétumot? vagy valamit csinálni. persze, egyszerűbb otthon sírdogálni,hogy kib..sztak velünk. attól aztán jobb lesz. oszt tenni-e valamit, vagy nem-e?

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2010.07.24. 21:27:29

Jó, van egy táj. És? Mit lehet ott csinálni? Lehet fürdeni? Enni-inni? Hajókázni? Szörfözni? Autóversenypálya? Ellipszisjáró?

Karakán (törölt) 2010.07.24. 21:29:35

"MAGYAR" a te mondatodban helyesen: magyar. Tanulj te is valamit.

Evita0708 2010.07.24. 21:30:13

Az írás maga nem rossz, deeeeee megmondom őszintén mi pont ezért a lenyűgöző tájért, ámde korántsem ungarische goulash hangulatért költöztünk 10 éve a környékre. És imádjuk Vácot, Verőcét, Kismarost.... és végig felfelé a Börzsönyt. És azért az élményért amit ezek a települések, akár csak egy-egy este, vagy egy-egy hétvégén adnak, megéri nap mint nap ingázni! Még ha nem is jó, de mind a távmunka, mind a helyi munka egy távlati megoldás. Addig meg miért ne évezhetnéd, hogy családok piknikelnek a Duna-parton, hogy Kisvácnál a bicikli út mentén a legkedvesebb büfé a Napsugár, hogy vígan tekerhetsz és leheveredhetsz, ha úgy akarod, mert nem butikok és lángososok tanyáznak a parton, hanem padok, parkok és kenuk.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.07.24. 21:32:00

@Macskanátha:

A Balatonfürediek meg azt mondják meg neked, hogy Balatonfüred a Balaton - amúgy nem létező - fővárosa.

Egyszerű megyék közötti rivalizálásról van szó. A zaliaknak Keszthely a Balaton "fővárosa", a veszprémieknek Balatonfüred, a somogyiaknak meg Siófok.

Kinek hova húz a szíve, objektíven meg nem lehet eldönteni, nincs is ilyen titulus, hogy "Balaton fővárosa".

Úgy van a Balatonnak fővárosa, mint a nyárnak.

Keszthelyen valóban van élet novemberben is, de ez a helyiek élete, nem a balatoné.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.07.24. 21:32:50

@Macskanátha:

A Balatonfürediek meg azt mondják meg neked, hogy Balatonfüred a Balaton - amúgy nem létező - fővárosa.

Egyszerű megyék közötti rivalizálásról van szó. A zaliaknak Keszthely a Balaton "fővárosa", a veszprémieknek Balatonfüred, a somogyiaknak meg Siófok.

Kinek hova húz a szíve, objektíven meg nem lehet eldönteni, nincs is ilyen titulus, hogy "Balaton fővárosa".

Úgy van a Balatonnak fővárosa, mint a nyárnak.

Keszthelyen valóban van élet novemberben is, de ez a helyiek élete, nem a balatoné.

bozoa 2010.07.24. 21:42:51

@fovarosi.blog.hu: Kívánom, hogy jövőre a hozzád legközelebb eső parkban legyen a Jobbik Majális. Nem gondolod, hogy a vendégszerető verőceiek, kismarosiak válogatás nélkül örülnek minden kedves polgárnak, aki meglátogatja őket? Akár neked is örülnének, csak te a betonba szorult agyféltekéddel nem is veszed észre, ha kedvesen szólnak és még komolyan is gondolják.

Az írással egyetértek, több élet kellene arrafelé. Elsősorban a vízi dolgokra kellene rástartolni, például ki kellene bulizni egy wakeboard-központot, vagy egy időszakosan elkerített evezőpályát. Illene már a Duna mindkét partján Budapesttől Esztergomig, illetve Vácon át Párkányig folyamatos elkerített bicikliút és mondjuk ingyen kempinghelyet is biztosíthatnának, a havi kaszálás és tisztán tartás ára visszajönne a közeli kisboltban.
Alföldiként úgy láttam, hiába az egyik legszebb része az országnak, nagy lehet a gubanc ha a kismarosi kocsmában 28 Ft-ért mérik a kisfröccsöt(ez 2005-6 körül volt).

shred 2010.07.24. 21:46:52

Egy külsős véleménye: Mi két éve nyaraltunk egy hetet Zebegényben a párommal. Pompásan éreztük magunkat, pontosan azt találtuk meg, amit kerestünk: szép tájakat, jó kis geocaching ládákat, csendet, izgalmas bringatúrákat. Igaz, a szállást csak starthelyként használtuk, éttermet pl. már Esztergomban kerestünk. Tekintve, hogy vonattal 45 perc alatt Budapest központjába lehet érni, szerintem eszményi hely.

Vöcsk 2010.07.24. 22:18:31

sötétzöldek, nagymagyarkám...

jaj,jaj,jaj.

ehhh 2010.07.24. 22:34:35

Bár nekem inkább Zebegény a "hely", de pont azt a csendet, nyugalmat szeretem benne, ami már nem lenne ugyanaz, ha sok turista jönne. Szeretem, hogy ott kulcsosház van, és nem szálloda.

Somaka 2010.07.24. 22:36:54

Remekül megírt írás és abszolút egyet is értek vele.
Sajnos ez az állapot az egész vidékre ráhúzhatú a anagyobb városok kivételével.

Illetékbélyeges elvtárs 2010.07.24. 22:38:14

- Milyen szep zold, nyugodt ez a hely, es alig latja valaki!
-Gyerunk, epitsunk infrastrukturat, es mert a termeszet onmagaban nem eleg vonzo, rakjuk tele mindennel, ami szorakoztatja az embereket!

...par ev mulva...

- Kibirhatatlan, hogy mindenhonnan bombol a zene, minden le van betonozva, terdig er a szemet, es raadasul ez a rengeteg igenytelen ember, aki feher atletabol villogtatja az izzadt honaljat!
- Igazad van, pedig milyen jo kis hely volt ez par eve. Viszont tudok egy szep, erintetlen helyet 30 km-rel odebb...

(Reszlet "A saskaemberek elb*sszak a vilagot" cimu kepzeletbeli konyvbol)

jones5555(exdr.) 2010.07.24. 22:43:01

Ha itt Szabolcsban lennének ilyen helyek mint ott, összetenném mind a két kezemet!!!

bárisnya 2010.07.24. 22:58:32

@Pilu:
Értelek, én még felfogom azt, hogy "érted haragszom, nem ellened".
Azonban én is kételkedem a marketing-turizmus alapelveinek mindenhatóságában, és kételkedem abban, hogy az egyedi és különleges helyi tulajdonságokat valami haszon-alapú logaritmus alapján egyik napról a másikra a közös üdv szolgálatába lehet állítani.
Lehet, többet szolgál az ügy érdekében, hogy az index címlapjára kerületél. Sajnos.

TroppauerHümér 2010.07.24. 23:05:44

Ez kibékíthetetlen ellentét két tábor között. Pedig a megoldás pofonegyszerű.

Az egyik tábor csendet, nyugalmat akar, attól boldog, hogy a Nagy Mána tetejéről körülnézve semmilyen emberi létesítményt nem látni, hogy kevesen mennek a turistaúton, hogy ritka madarakat lehet fényképezni. Ennek egyik feltétele, hogy ne legyen oda autóút, sőt még turistaház se feltétlenül, mert ha az innivalót is cipelni kell, akkor végképp csak az igazi turisták mennek oda.

A másik tábor bőgeti az mp3-lejátszóját túra közben, eldobálja az üdítős dobozokat, hangosan pofázik, mert csak pillanatokra érinti meg a természet. Viszont azt akarja, hogy sokan legyenek, mert akkor például csaj/pasi is van elég. Vurslit, sörözőt akar. Neki ez a kikapcsolódás.

Zamárdiban a két tábor már ölre is ment egymással (kell-e kikötő, kellenek-e nyugati vendégek). Komplikálja a helyzetet, hogy annak a helyi lakosnak, aki helyi munkát akar, a második fajta vendég kell, aki meg üdülőnek használja a házát, vagy csak a nyugalom kedvéért vette, és be akar járni dolgozni, az a másik táborhoz tartozik.

A megoldás egyszerű: a kétféle igényt szét kell választani. Erre való például a nemzeti park intézménye. Legyen az egyik falu deklaráltan nyugis üdülőhely, és ennek megfelelő a lakossága, a másik pedig turistacentrum. Olyan nehéz ezt megvalósítani?

2010.07.24. 23:34:40

legalább az erőmű megépült volna

bárisnya 2010.07.24. 23:37:25

@TroppauerHümér:
igen, mert a lakosságot fennkölt eszmények alapján, utólag nem tudod szétválasztatni vagy/és megosztani. ...Hál 'Istennek.
Együttes akaratra kell jutni, de tapasztalatom szerint a vérmagyar mélylélek - ami manapság mindenek előtt való - erre nem alkalmas.

Tóth Ágas 2010.07.24. 23:50:40

idegenforgalom pro/kontra sokminden elhangzik, de egy-egy régiónak ezen kívül is vannak olyan adottságai, amiket hasznosítani lehet, csinálni valamit. kezdeni magunkkal valamit. termelni, termeszteni, feldolgozni, gyártani stb.
ma már akkora a bénultság, hogy ezekre a szavakra szinte reflexből vágjuk rá, hogy "nem éri meg". az, ami most van, megéri? vezet valahová?
zárjuk be, adjuk el, és lehetőség szerint el se kezdjük? ez lenne a ráció?

septem 2010.07.24. 23:51:53

@fehéregér: csak simán magyar, öreglány.

septem 2010.07.24. 23:54:55

@1szerű mozdonyfütty: a johnson & johnsonnál dolgoztam cnc-én, de már hazajöttem, te bugris.

Tóth Ágas 2010.07.25. 00:02:23

jó dolog már az is, ha van egy-két díszbirka és dísztehén, amit a városból kiszabadult bérrabszolga megnéz és közben jól érzi magát, de idővel ezen is túl kéne jutni. az egész ország nem lehet skanzen.
ez is az ötlettelenséget sugallja nekem. mint amikor olyan -különben jószándékú emberek- próbálják megoldani a vidék problémáját, akiknek igazából fingjuk nincs, mit is lehet, szoktak csinálni vidéken az emberek. a mezőgazdaságról hallgatólagosan már önként lemondtunk (itt, a Kárpát medence közepén!)marad a falusi turizmus, mint ötlet, ami nem rossz, de nekem olyan, mintha egy várost úgy próbálnánk élővé varázsolni, hogy nyitunk rengeteg ipartörténeti múzeumot és akkor majd lesz sok munkahely.

röntgenszeműlány 2010.07.25. 00:47:58

"Nem az üvegpalotát és nem a nyolccsillagos szállodát hiányolom Zebegényből, mert az lenne a hely végleges halála."

Az viszont véletlenül sem derül ki, hogy végülis mit hiányolsz. A lángossütőt, komolyan?

Password 2010.07.25. 00:49:19

Persze a Zebegényiek gyorsan gondolkodnak, eladják a házaikat, földjeiket, a tyúkot az ólból, csak hogy kiépíthessék a Dunakanyart.
Mekkora egy faszkalap vagy Te Pilu!

B3NZiN 2010.07.25. 01:06:36

Szívemből szóltál cikkíró, fáj a szívem Nagymarosért. A legnagyobb probléma, hogy hiába gyönyörű a táj, egyszerűen nincs mit csinálni a faluban, az egész környék halott. Nem tudom miért van ez, de rossz nézni ahogy évről évre változatlan az egész. Bár ne így lenne.

röntgenszeműlány 2010.07.25. 01:11:01

@svábhegy: Ha meg nem lenne változatlan, akkor meg egyesek szerint a rohadt kapitalisták vernék szét gyönyörűszép ősmagyar falvainkat.

bruce1 2010.07.25. 01:37:00

ELLENT KELL MONDANOM!

Tavaly vettünk nyaralót Zebegényben, rendszeresen átjárunk Nagymarosra, Szobra, Verőcére strandolni, nekeünk minden úgy jó, ahogy most van! Épp a múlt hétvégén beszélgettünk róla, milyen jó hogy nincs itt az a tumultus, mint ha az olasz tengerparton, vagy akár a Velencei tónál lennénk. Hazafelé is ha vasárnap este jövünk, és hallgatjuk a közlekedési hírekben, hány km. dugó van az M7-en, csak elégedetten dünnyögünk. Nekem nem hiányzik, hogy ennél felkapottabb legyen, ez a 'halálvölgy' szöveg egy baromság.
Most volt (vagyis van, mert 9 napos a környéken egy nagy fesztivál: www.heted7vigassag.hu/

A Dunakanyar így hangulatos, ahogy van, a sznobok menjenek csak szépen tengerpartozni, hagyjanak minket szépen a kis helyünkön pihenni.

Megmondjam, miért nem Nagymaroson vettünk telket? Mert ökölbe szorul a talpam, ha meglátom a túloldalon a lepencei strand hűlt helyén a wellness-szörnyűséget. Ez hiányzik neked, Pilu???

bruce1 2010.07.25. 01:40:31

@svábhegy: Eég baj az, ha valaki nem tud magával mit kezdeni, csak az a szórakozás, ha mások szórakoztatják. Kocsmahivatal, étterem, wellness, egyéb pénzköltős parasztvakítás helyett miért nem megfelelő a pihenés, strandolás, kirándulás, sport stb. amit itt ideális művelni?

Van TV-nk, de elvi kérdés, hogy még azt sem kapcsoljuk be. A bográcsot annál inkább.

tibortelep 2010.07.25. 02:15:35

Erős kétségeim vannak, hogy a települések haldokolnának. A közlekedés kitűnő, jobb bejárni mint egy külső kerületből, gyerekeseknek ideális. Eddig is a kitelepülés volt jellemző. Alvó települések tény, de a fővárosok 100km-es körzetében ez a világon mindenütt így van. A hétvégi kiruccanos túristák látogatják bőven, a vonatok hétvégén tele vannak iskolás és nyugdíjas csoportokkal. Kerékpárosok szeretik a bicikli út miatt. Van hova fejlődni, de nem lesz sose egy Siófok. Az a nyaralókat vonza, ez a túristákat... egy napra, nem akarnak megszállni,miért is tennék 40 perc vonat útra a belvárostól?

2010.07.25. 05:19:51

Szerintem azzal is van baj, de nem csak ebben a régióban, hogy rengeteg igénytelen, rendetlen tákolmány van ami tönkreteszi az összképet. Attól, hogy szegény valaki még kb. 1 havi cigi vagy kocsmázá sárából vehetne kültéri festéket, hogy egy egszerű pédával éljek. Egy rendezett falu szép környezetben, mindenféle attrakció nélkül is el tudja adni magát.

csodatévő dzsagodar 2010.07.25. 07:26:18

Így sokkal jobb lenne a példa:

"Belegondolok, hogy ’90-ben hogy nézett ki Gyula városa, és hogy mivé lett mostanra, és ezzel a változással párhuzamba állítom a Dunakanyart"

A cikk így még ütősebb lenne. Aki régóta ismeri Gyula városát az pontosan tudja miről beszélek.

totálandi 2010.07.25. 08:20:46

Párhuzamok állíthatók más városokkal is.
Például Debrecent is közelebbről kell megnézni a tisztánlátáshoz.
www.collegehostels.hu/

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.07.25. 08:28:00

Hát, ha Siófok a pozitív példa, akkor a Dunakanyar tényleg szar helyzetben lehet... De értem, mire gondol a szerző.

És sajnos nem ez az ország egyetlen ilyen környéke.

Hahó emberek, Butapesten kívül is van világ!

weststar888 2010.07.25. 09:23:58

Vácon születtem és a környéken nőttem fel, tény és való hogy nem fejlődött annyit a Dunakanyar, mint a balatoni régió de azért azt ne felejtsük el hogy a vízpart mindig is több embert vonzott, gyerekkoromban televolt a Duna part fürdőzőkkel, manapság ki fürdik a Dunában?? senki, elvétve látsz egy-két embert.Próbálkoznak a települések, mindenhol minden évben van egy-két rendezvény, de biztosan többet is ki lehetne hozni, a hely vonzerejéből...

is 2010.07.25. 09:56:24

"Nem az üvegpalotát és nem a nyolccsillagos szállodát hiányolom Zebegényből, mert az lenne a hely végleges halála. A fejlődés nem egyenlő a feszítettfolyósós-márványtükrű Wellness betontömbökkel."

valamint nem az amcsi filmek a mozi csúcsai. gondold végig, hogy az elmúlt 10 mozidból, hány volt amerikai, hány magyar limonádé, és hány, úgymond értékes film. elképzelni, mesekönyvbe leírni, hogy hát az érintetlen, nekünk nagyon tetsző környék világcsoda, azt lehet, de üzletileg ez így pont a mese kategóriája. és sajnos a főtér díszkövezésén túl a helyiek láthatóan minden további fejlesztést _konkrétan_ megakadályoznak, hiába támogatnák _általános_ mese szinten (tiszta magyar társadalom, lásd a tandíj történetét 1995, 2008).

Commandante Jayasuriya 2010.07.25. 09:58:09

Egy kis szakirodalom, a témáról:
Bächer Iván: Zónázó (Népszabadság Könyvkiadó, 2006)

a fej nélküli ember 2010.07.25. 10:02:54

@bruce1:
+1

Pilunak meg -1.

Nem haldoklunk, mi így élünk :)

De komolyan. Ha meg lehetne élni a lángososból és a bicikli kölcsönzésből, akkor hidd el, hogy lenne mindkettő. Mindenhol rossz a helyzet, és nem itt a legrosszabb. Nekem Siófok mint példa, egyébként sem talált. Ha a Balaton környékén szeretnék nyaralni, vagy pláne élni, biztos nem Siófok jutna az eszembe, sokadik helyen sem. Elhiszem, hogy ha leugrassz hétvégén, unalmas egyedül űcsörögni, de én meg ilyen nyugalmas környezetben szeretek sétálgatni a családommal.

vuvuvu2 2010.07.25. 10:19:29

Érdekes ezt a poszt. Bár lehet benne némi igazság, mégis nagyon rövid távon gondolkodik a posztíró.

Siófokon jártam nemrég, és ledöbbentem attól a kontraszttól ami a régi, parti villasor és a szemközti bazársor jelenített meg. Az egyik oldalon gyönyörű, régi villák, tisztes távolságban a parttól, szemközt pedig, a villasor és a part közt harsány, olcsó, vásári hangulatot árasztó kioszkok sora. Bizarr és felháborító, hogy valaki megengedte, hogy Siófoknak ezt a valamikor különleges hangulatú helyét így tönkretegyék. Aki ismeri Füredet, képzelje el ugyanezt a Tagore sétányon mondjuk.

Ugyanez történt Szentendrével is: 20 éve egy különleges hangulatú kisváros volt, saját szellemi kisugárzásával, amire mára rátelepedett a fogyasztói turistaáradat és a vedéglátósbagázs.

Ugyanez történt a Váci utcával is: 85-ben még örülhettünk annak, hogy lekövezték mint a Kartner Strassét, és nívós üzletek sora közt sétálva azt érezhetted, hogy egy szép, hangulatos vásárólutcában jársz. Mi lett belőle? Minden második üzletben gagyi, valószínűleg Kínában gyártott "echte" magyar szuvenírek, melyeknek semmi köze sem a kultúránkhoz, sem a népművészeti gyökereinkhez. A maradék üzletek pedig az ún. világmárkákat árusító bóvliárudák, akik itt a város közepén (ahol számíthatnak a sok hülye turistára), nem egyszer készleteik legalját teszik ki a polcra (konkrét példa HandM Váci utcai üzlete, ami egy tipikus rongyáruda). Végül ne feledkezzünk meg itt sem a tolakodó vendéglősöktől és a túlzásba vitt mennyiségű teraszaiktól, amelyek miatt a sétálóutcáknak csúfolt utcákon a sétálók alig férnek el.

Valóban ezt akarjuk? Vegyük észre, hogy az amiről a posztíró ábrándozik, hova vezet. Mert valóban, eleinte valóban jó dolgok fognak történni. A Váci utcával és Szentendrével is jól indult a történet, a 90-es években még kezelhető volt a turizmus mértéke és a betelepült üzletek és vendéglátóhelyek illeszkedtek a városképbe. Aztán egy ponton átfordult az egész, és többé már nem illeszkedett semmi sehova, hanem erőszakosan átformálta. Így egyébként (ezt persze a sok megvezetett turista nem tudja) valójában ezek a felkapott helyek már nem azok, amiért valaha értékesnek számítottak. Persze majd amikor már mindenki rádöbbent erre, és a Lonely Planet is megírja, hogy nem a Váci utca meg Szentendre az autentikus úticél, akkor a sáskahad levonul és maga után hagyja a romokat. Akkor talán, egyszer majd, el lehet kezdeni újra megteremteni ezeknek a helyeknek a szellemét.

Ha minden hely egyformává válik ( nekem volt szerencsém pár éve 1,5 éven belül eljutni Londonba, Barcelonába, Osloba, Koppenhágába, Amszerdamba és megdöbentem a felismeréstől, hogy egyre kisebb a különbség), akkor megszűnik az amiért az a hely érdekes lehet. Mert sajnos az a tendencia, hogy minden egyforma lesz, minden városban ugyanazok az üzletek, ugyanazok az árucikkek, a helyi szellemiségből egyre kevesebb marad.
Ha egy helynek megyszűnik a szellemisége, kultúrája, hangulata, az értéke is elillan.

Egyébként szerintem nem olyan rossz a helyzet Dunakanyarban. Az ott élők között akad egyre több olyan értelmes fiatal, 30-as vagy 40-es pár akik kiköltöznek oda és elkezdenek valamit csinálni: panziót, lekvárműhelyt, bogyósgyümölcsözést és elkezdik megszervezni saját értékesítésüket amihez már sokszor a net is elegendő (mi így vettünk 75 kg bogyósgyümölcsöt nemrég a Dunakanyarból, jó minőségben, a pesti nagyker ár alatt). A hely pedig lenyűgöző. Ebben az országban nagyon sokan és egyre többen vannak, akik szeretnek kirándulni, tűrázni, élvezni azt a csendet és a szépséget amit ez a térség nyújt és nem hiányzik nekik az, hogy eldobott hamburgeresdobozokon és műanyagpalackokon át kelljen gázolniuk az erdőben. A magam részéről őszintén remélem, hogy a Dunakanyarból nem lesz Siófok!

TroppauerHümér 2010.07.25. 10:26:00

@is: "elképzelni, mesekönyvbe leírni, hogy hát az érintetlen, nekünk nagyon tetsző környék világcsoda, azt lehet, de üzletileg ez így pont a mese kategóriája."

Ez a legarrogánsabb kommentek egyike, amit valaha olvastam. Csak nem közgazdász vagy?

Képzeld, sok olyan ember van, aki nyugalmat és csendet akar. Sőt olyan is sok van, akinek fontosabb, hogy a munkája érdekes, értékes, hasznos, előremutató legyen (nem pénzes értelemben!), és inkább kevesebbért dolgozik. Nemcsak művészek, tudósok, hanem akár elkötelezett középiskolai tanárok, sőt egyes orvosok is. És még több, aki az amerikai fos helyett (vagy mellett) elmenne kirándulni is a nyugodt és érintetlen természetbe.

Nem tudom hallottál-e a demokrácia nevű izéről, ahol egyelőre még nem az anyagi helyzet súlyozza a voksokat. Ha sok ember igénye a nyugis, érintetlen környezet, akkor annak *IS* helyet kell biztosítani. Nem "üzlet", bizony nem, attól kellemes. Az "üzlet" rosszabb, mint az influenza, mindenhova beszivárog, nincs egy normális hely, ahová el lehetne menekülni előle.

Üzletelj Siófokon, de hagyd meg Balatonkisfalvát és Zebegényt annak, akinek a nyugalom az igénye. Ne akarj mindent elvenni másoktól.

Wendriner Tódor Emánuel 2010.07.25. 10:36:22

Kedves Pilu!
Szobon születtem, pontosabban Vácon, de ez mindegy. A lényeg, hogy a helyzetet jól látod, de a megoldást illetően kissé nagyvonalú vagy. Vagy nem ismersz minden tényt, vagy rá akarod kenni a vidéki bunkókra, hogy miért nem tesznek a boldogulásukért. Bár ilyen egyszerű lenne...
Szűkebb pátriámról: a tsz megszűnt annak idején, a ktsz megszűnt, a Szobi Szörpöt az a féreg magyar faszi, aki megvette a franciáktól, lezüllesztette, kirabolta, majd becsődöltette. Azóta Visegrádon szállodázik a haddnemondjam micsoda. Tehát gyakorlatilag a munka helyben megszűnt. A plafonig érő remémytelenség tehát sokaknak nem is annyira reménytelenség ám a reggeli vonaton... A turizmusról: időről időre felvetik okosok ezt. Ennek megvalósításához csak az alábbiak kellenek: pénz, pénz, pénz. Hogy miért? Nincsenek szállások, max zimmer feri. A közlekedés nem elég jó. Nincs igazán sok "attrakció", a szép természeti adottságok önmagukban nem elégségesek. A helyieknek nincs pénze, az állam nem ad, legutóbb a Gastroland megaberuházás merült fel, aminek keretében óriási területek beépítése, utak bővítése, stb merült fel. Évek óta nem hallani semmit.
Sajnos Magyarországon ez így megy: lobbizni kell mindenért. A Balaton-régiónak sokan, erősen lobbiztak, meg is lett az eredménye. A Dunakanyarért nem lobbiznak, a pénz meg sajnos nem terem magától. De ez nem a helyiek hibája és az említett kistelepülések jelenleg sokkal nagyobb gondokkal küzdenek, mint a turizmus kiépítése. Maguktól pedig ezt a helyzetet sem fogják tudni megoldani.

Netuddki. 2010.07.25. 10:42:17

Mit lehet hiányolni a nagy magyar vidékről?
Hajtsatok végig csak egyszer egy osztrák falun aki nem érti!

Nem a tuc-tuc és a nyüzsgés ami hiányzik ( pedig sajnos az éhbérért dolgozó fiatal bérrabszolgáknak ez jelenti a szórakozást).

Ami hiányzik a vidékről az a pénz. Hiányoznak a takaros, környezettudatosan épített, átalakított házak. Igen, valóban nincs az embereknek pénze. Horror adók, és horror munka, vállalkozási és életkörülmények.
Valóban sz-hért lehet ingatlant venni. Meg is veszik majd a külföldiek, aztán kiadják a magyar cselédjeiknek. Erre felé tartunk...

TroppauerHümér 2010.07.25. 10:45:25

@bárisnya: "Együttes akaratra kell jutni"

Aha, értem. Az Operában a szünetben fellép Ákos, a kocsmában meg időnként Wagnert játszanak. Mindenki hallgasson mindent.

Normális városokban is elkülönülnek az övezetek. A problémát a mobilitás hiánya jelenti (lásd a konfliktust az Andrássy út környékén). Legyen csendes üdülőfalu is, meg harsány is. Mindenki nyaraljon abban, amit jónak lát. Akár egyszer itt, egyszer ott. egyszer a nyugalomért fizet, egyszer a rock-koncertért.

De most az van, hogy a harsány oldal agresszívan be akar furakodni mindenhova. Lásd Páty példáját. Sajnos a háborúhoz és a csend megzavarásához egy fél is elég a kettőből.

floorwalker (törölt) · http://spacepetanque.blog.hu/ 2010.07.25. 10:46:48

oltjátok szerencsétlen posztolót itt mindennel, csak mert épp Siófokot hozta fel..közben meg a lényeg, a hangsúly azon van, hogy 20 év múlva lesz-e még nyitva kocsma, a gyerekeknek/fiataloknak lesz-e értelmes jövőképe. mert lássuk be, ingázni vhová, órákat elcseszni az életünkből azért h legyen mit enni, nem az :)

TroppauerHümér-rel értek egyet, egy normális, kooperatív világban megoldható, hogy a kecske is és a káposzta is. Főként az általatok is felsorolt rossz tapasztalatok alapján lehetne remekül ötletelni. Vagy neadjisten a nagyviágban körülnézni. Olyan egyszerű szabályokat meghozni, hogy hol épülhet nyaralónegyed, boltsor, hogy a kocsikat szépen le lehet tenni a határban etc etc.

Ai meg annyira antiszociális, hogy a saját lakhelye jövöjénél és lakhelyénél előrébbhelyezi a maga kis egoista nyugalmát, az inkább bújjon el egy barlangba.
A foglalkoztatottságot nem csak tömeg- és tucatdolgokkal lehet elérni.

Esperes úr 2010.07.25. 10:58:21

Pilu, hidd el, ettől szereted te ennyire ezt a helyet már régóta, mert épp az nincsen benne, mint amit jelenlegi hangulatodban annyira vársz tőle!

Nagymarosi kötődésemmel én nem bánom annyira, hogy nincsenek turista hegyek, nyüzsgés, pont ettől imádom. Ami van, bőven elég. Nekem nem érdekem, hogy órákig álljak sorba az ország legjobb sült oldalasáért és hurkájáért, hekkjéért a régi zöld pavilonhoz a kikötőnél :)

Munka pedig alapból sehol sincs, és tulajdonképpen nincs is olyan nagyon messze pest, hiszen az óránként közlekedő zónázóval beérsz kb. 45 perc alatt a nyugatiba. (Én most városon belül utazom 70 percet észak-pestről dél-budára, és legalább a dunakanyarba mennék haza, és aludnék a jó levegőn, mint itt, broáf...)

Ami a balatont illeti, már régen nem voltam, de most jártak ott ismerősök, akik pont arról beszéltek, hogy minden ugyanaz, csak most még az egykori vállalati üdülőket is benövi a gaz. Nekem ebből az jött le, hogy kik voltak azok, akik utoljára építettek valamit ebben az országban, és ahhoz mit tett hozzá az elmúlt 20 év.

Dr Kangörény 2010.07.25. 11:13:16

Nem baj, minden maradjon változatlan, majd 10-15 év múlva teljesen lepusztul az a környék, de addig is szép, csöndes, nyugodt hely marad.

Esperes úr 2010.07.25. 11:13:36

Ja bocs még annyi, hogy szerintem a vidék elnéptelenedése, halála ellen jó megoldás a távmunka. Ma már a melók jó része számítógép mellett történik, és ha van net, nincs határ. Sokkal olcsóbb mindenkinek, nincs utazási költség, időveszteség, és te választhatod meg a munkakörnyezetet, stb.

TroppauerHümér 2010.07.25. 12:23:55

Az igazi problémát közgazdasági értelemben a következőben látom.

Egy adott terület sokféleképpen hasznosítható. Be lehet vetni búzával (vagy kenderrel). Ha erdő veszi körül, esetleg hegyekkel, akkor lehet rajta legeltetni. Vagy virslisbódét építeni rá. Mindegyik hasznosítás esetében kiszámítható, hogy mennyi hasznot termel.

Azonban ez a számítás torz. Mert ha nincs rajta a fentiek egyike sem, hanem csak (esetleg kispénzű) turisták használják pihenésre, maximum piknikezésre, akkor nulla forintot termel, sőt esetleg negatívat, mert karban kell tartani például a padokat. Nem forintosítható az az érték, amit a kikapcsolódás lehetősége jelent.

Így azután mindig veszít az, aki a csendes pihenést akarja. Ha pedig az egész magántulajdonban van, akkor nem is lehet elvárni, hogy a tulaj ne a maximális pénzt akarja kihozni belőle.

Az sem megoldás, hogy a nyugalomért (például belépővel) fizessenek az emberek, mert megint nem valósul meg a szétválasztás: ha a hangoskodás nagyobb vásárlóerőt jelent, akkor *mindenhol* ilyen hasznosítás történik majd, és a csendre vágyó hoppon marad.

Tehát ez (számos más dolog mellett) szintén olyan problémakör, ami piaci módszerekkel nem kezelhető. A létező (esetleg nem is nagyon fizetőképes) igények kielégítése csakis állami beavatkozással történhet. Ettől még nem lesz itt Észak-Korea: az USA-ban is vannak nemzeti parkok, és a Bryce Canyonban sincsenek virsliárusok a sziklák tetején. Sőt, olcsó és drága szállás egyaránt van.

a fej nélküli ember 2010.07.25. 13:54:16

@floorwalker:

Csak óvatosan az idegen szavakkal, mert aztán ez lesz belőle, hogy nem olyan értelemben használod őket, mint amit jelentenek.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2010.07.25. 18:38:57

Üdv! Én most nyaraltam 5 napig Visegrádon. Az egyik legszebb magyar táj - szerintem. Helyes és takaros kis falvak, hangulatos nagyon. Szerintem is sok kihasználatlan lehetőség van benne.

elsőszóra 2010.07.26. 10:29:46

A poszt írója nem ítéli meg jól a Dunakanyarban élők hozzáállását. Magyarország legjobban szituált környékéről van szó, a jobb parttal együtt igen magas a területen a szellemi és anyagi potenciál. Egyes települések ingatlanárai Budapest kiemelt kerületeivel (I. II. V. XI. XII.) vetekednek, az említett Verőce parti ingatlanai 100 millió forinttól indulnak, felső határ pedig a csillagos ég. Az emberek jól élnek - a magyar átlaghoz képest feltétlenül -, és a jólétük egyik fokmérője, hogy lakókörnyezetüket a csend, biztonság, nyugalom jellemzi.

Az itt élők egyáltalán nem akarnak balatonizálódni (kivétel nyilván van). A hétvégi hazainduló kocsisorok már most is időnként 3-4 km hosszan torlódnak Vácig, ahogy araszolnak Budapest felé. Ez itt nem a halál völgye, távolról sem, nem is halad a felé. Nincs még sokszor hangoztatva, de közel az idő, amikor nyíltan fognak a „hozzáértő szakemberek” arról beszélni, hogy a legnagyobb érték a tehetős emberek számára a biztonság. Ezt fogjuk a jövőben a legkeményebben megfizetni. Ez a környék ezt nyújtja az itt élő, jó módú embereknek. Biztonság és nyugalom, valamint természet közeliség. Ezek a legfontosabbak a Dunakanyarban, ez lesz a jövő legdrágább kincse. A Dunakanyarban élők nem hülyék. Pontosan tudják, mit csinálnak…

tomas 2010.07.28. 07:59:50

Egy dolgot azért nem szabad elfelejteni. A Dunakanyarból bejárni Bp.-re 42 000 Ft-os Máv bérlettel, Bp.-en közlekedni 10 000 Ft-os bérlettel lehet. A munkahelyek egyre kevésbé engedhetik meg maguknak havi 50 000 forintos utazási költségek finanszírozását.

A közeli városok Szob, Nagymaros, Vác nemhogy teremtettek volna munkahelyeket, hanem rohamos ütemben felszámolták azokat. Mivel drága az utiköltség és a közelben nincsenek munkahelyek nem lehet elsődleges szempontnak tekinteni a Dunakanyarban villákban, nyaralókban élő Jómódú Nyaralók csend és nyugalom szempontjait, mert a helybeli lakosoknak is meg kell élni valamiből. Megélni pedig, munkahelyteremtéssel lehet!! Persze, ha az a szempont, hogy a nagy csend és nyugalom közeppe elszegényedő helyi lakosok sorra eladják "bagóért" a lakásaikat és a városokba áramoljanak munkáért, akkor azt sikerült elérni. Elég körül nézni az utcákon, szinte minden harmadik ház eledó! De biztos, hogy a módosabb dunakanyari nyaraló tulajdonosok (akik a betöltött posztjaik révén a környék fejlődési irányát is erőteljesen befolyásolni tudják!!)csend-nyugalom szempontja az elsődleges és nem a helyi lakosok megélhetése??

A villákban élő helyi Módos, Bp-ről kiáramló tulajdonosok nem nagyon igénylik a helyiek szolgáltatásait. Úgy érkeznek, hogy a nagykerekben bevásárolnak, és a nagy csend és nyugalom vágya közepette a mi programjainkat se igénylik, megvan az ő saját kis baráti körük, saját baráti vacsorákkal és programokkal. Ezek szerint mi, a helyi lakosok leszünk a jómódú kitelepülők áldozatai, azaz adjuk el mindenünket, költözzünk a városba munkalehetőségért, hogy a helyi csend, nyugalom és biztonság megmaradjon a kitelepülő Jómódűaknak? A kettő közötti helyes utat kellene megtalálni, de nehéz, mert az egyik sajnos, kizárja a másikat!

turcsány karcsi elvtárs 2010.08.26. 21:29:46

a halálvölgy teljesen általános jelenség, vidéken ez megy szinte mindenhol
süti beállítások módosítása